U bent hier

1.1 Investeren in onderzoek en ontwikkeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2016

WRR

Het maatschappelijk belang van innovatie blijkt uit verschillende rapporten van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR): ongeveer de helft van de stijging van de arbeidsproductiviteit heeft met innovatie te maken. De overheid erkent het belang van innovatie voor de Nederlandse economie en stimuleert dit met een aantal fiscale regelingen voor research en development.

Innovatiebox

innovatiebox

innovatiepotjes

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën naar het gebruik van de innovatiebox (zie hoofdstuk 6) in de periode 2010-2012 blijkt dat het geld dat de overheid uittrekt om ondernemingen die innoveren fiscaal te steunen voor 60% naar ondernemingen gaat die groter zijn dan 250 medewerkers. Dit terwijl 99% van alle ondernemingen kleiner in omvang is. Deze twee cijfers zouden u wakker moeten schudden: van elke euro aan innovatiesubsidie gaat zestig cent naar één procent van alle Nederlandse ondernemingen. Terwijl van elke honderd euro die het bedrijfsleven verdient, zestig euro afkomstig is van het mkb. Dat het geld uit de innovatiepotjes vooral terechtkomt bij de grotere ondernemingen, is niet omdat de grootste één procent innovatiever is, maar gewoon omdat ze beter de weg weten naar de innovatieregelingen.

Innovatiefaciliteiten

innovatie-
faciliteiten

De lat om in aanmerking te komen voor een regeling is sinds dit jaar weer lager gelegd, om het kleinbedrijf meer te laten profiteren van de fiscale regelingen. Het zijn er zo veel, dat de kans groot is dat ook uw onderneming in aanmerking komt voor één of meerdere innovatiefaciliteiten. Vanaf hoofdstuk 3 leest u hoe en wanneer u in aanmerking komt voor de verschillende regelingen. De financiële voordelen die dit oplevert zijn aanzienlijk.

Met ingang van 2016 zijn de Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) en de RDA samengevoegd tot één WBSO. Voor de nieuwe WBSO komt in 2016 ruim € 1,1 miljard beschikbaar.

‘Ruimte voor medewerker bepaalt innovatiekracht’

werknemers

technische innovaties

sociale 
innovatie

Bedrijven die werknemers laten meedenken zijn succesvoller op innovatiegebied. Een succesvolle lancering van nieuwe producten en diensten of het verbeteren van bestaande producten of diensten is voor 77% te danken aan sociale innovaties en voor 23% aan technische innovaties, blijkt uit het rapport Technologische en sociale innovatie in een concurrerende markt van onderzoeksbureau Panteia en de Erasmus Universiteit. Medewerkers moeten de ruimte hebben om innovaties uit te voeren, concluderen de onderzoekers. Bij sociale innovatie is de onderneming gericht op samenwerken om het beste uit elkaar en het werk te halen. Vernieuwende ideeën ontstaan in een bedrijfscultuur waarin alle medewerkers zich vrij voelen om gekke ideeën te opperen. Dit wordt onder meer gestimuleerd door multidisciplinaire projectteams en cocreatie (samenwerken met externe partijen om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen).