U bent hier

Onderneming & Administratie
Fraudebestrijding1. Vormen van fraude1.3 Schade bepalen

1.3 Schade bepalen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2022

directe schade

reputatie

De schade die uw onderneming kan oplopen door fraude, is moeilijk in cijfers uit te drukken. Het begint met de directe financiële schade, maar waar eindigt het? Telt u bijvoorbeeld alleen het geld mee dat een werknemer achteroverdrukte door leveranciers om te kopen? Of neemt u ook de geleden schade aan de reputatie van de onderneming mee en het aantal mogelijk misgelopen nieuwe klanten? U merkt het al, het is moeilijk om een grens te trekken. Maar duidelijk is in ieder geval dat de schade enorm kan zijn.

U kunt voor alle fraudevormen adequaat preventiebeleid ontwikkelen zonder constant voor politieagent te moeten spelen. Al is dat soms wel wenselijk. In de volgende hoofdstukken kunt u lezen welke maatregelen u allemaal kunt nemen.