8.2 Fraude met goederen
Hoewel fraude met geld zeer populair is, heeft goederenfraude ook veel aantrekkingskracht op fraudeurs. Als zij voorhanden is tenminste. Want als een fraudeur de keuze had, zou hij waarschijnlijk meteen voor geld kiezen.
8.2.1 Planning
gestolen goederen
Het achteroverdrukken van goederen is een stuk bewerkelijker. Het kost nogal wat planning voor een werknemer om goederen ongezien naar ongebruikelijke plekken te verslepen. Daarbij valt het snel op als goederen ‘van de vrachtwagen zijn gevallen’, omdat er vaak een merknaam of sticker op staat. Bij het verkopen van gestolen goederen moet de fraudeur genoegen nemen met minder. Hij wil immers snel van zijn handel af. Een heler maakt daar graag gebruik van.
Schakel hulp in bij vreemde jaarcijfers
onopvallend
De jaarcijfers leggen een stijgende lijn in de voorraadtekorten bloot. De conclusie is diefstal, maar door wie? Om hier achter te komen, schakelt u een recherchebureau in, maar dan wel onopvallend.
koude plek
Het bureau ziet tijdens observaties dat een werknemer in werktijd goederen naar een ‘koude plek’ verhuist. Dit is een plek waar normaal gezien geen goederen horen te staan en waarvandaan vervoeren gemakkelijk is, zoals naast of bij het vuilnis of in een lege ruimte. Later op de avond komt een heler het terrein op om de buit op te halen. De handlanger blijkt een interne werknemer te zijn die binnen alles in de gaten houdt.
Helpers
Vanwege de omslachtige handelingen die een fraudeur moet uitvoeren om goederen te stelen, heeft hij bovendien vaak gelijkgestemden nodig die hem hierbij helpen. En hoe meer mensen ervan af weten, hoe grootschaliger de fraude en hoe moeilijker het te verbergen is.
8.2.2 Aanwijzingen
beschadigde goederen
spoed- opdrachten
zichtzendingen
voorraadtekort
weinig schade
Er zijn heel veel fraudeaanwijzingen. Let in ieder geval op de volgende signalen van goederenfraude:
- melding van bovenmatig aantal beschadigde goederen;
- werknemers, klanten of vreemden die op rare tijden goederen komen inladen;
- extreem veel spoedopdrachten;
- een werknemer die heel goed contact lijkt te hebben met een klant;
- veel goederen die weggehangen zijn of veel zichtzendingen (koopwaar die een tijdje gratis ‘op zicht’ ter beschikking wordt gesteld);
- klanten die zelf goederen uit het magazijn mogen ophalen;
- vreemde auto’s of busjes die vlak bij het magazijn zijn geparkeerd;
- buitenmatig veel voorkomende voorraadtekorten;
- inbraak waarbij de dieven de weg wel heel goed kennen, met weinig schade en/of terwijl het alarm toevallig uitgeschakeld was;
- werknemers die vaak als eersten aan het werk gaan en als laatsten weggaan;
- verdacht vriendelijke chauffeurs die keer op keer aanbieden de goederen naar het magazijn te brengen;
- goederen van uw onderneming die op de zwarte markt of op internet opduiken.
8.2.3 Aangifte doen bij de politie
serienummers
geregistreerd
Ontdekt u diefstal van een product van uw onderneming? Dan doet u hier natuurlijk aangifte van bij de politie. Geef dan ook de serienummers door van de gestolen goederen. Deze kunnen opgenomen worden in de online database stopheling.nl van de politie. Op deze website en via de bijbehorende app kan iedereen nagaan of een tweedehands of aangeboden product als gestolen staat geregistreerd op het moment dat ze het willen kopen. Koopt iemand het dan alsnog, dan maakt hij zich schuldig aan heling. Door de gestolen goederen te registreren, wordt het voor stelende fraudeurs heel moeilijk om hun handel nog kwijt te raken.
Onderzoek laat zien dat vier op de tien ondernemingen het voldoende vinden om de fraudes intern af te handelen. Zij geven zaken niet aan bij politie en justitie of zelfs niet aan een bedrijfsrecherchebureau. Een deel doet dat uit vrees voor negatieve publiciteit.