1.4 Werking
online
Inmiddels zijn er diverse varianten van crowdfunding ontstaan. Een oproep tot crowdfunding gebeurt vaak online. Meestal zet de initiatiefnemer voor zijn crowdfundingcampagne een professioneel platform in.
1.4.1 Platforms
initiatieven
Een crowdfundingplatform biedt verschillende projecten aan waaruit investeerders kunnen kiezen. De massa kan kijken welke projecten voldoende aanspreken en bepaalt zelf welke initiatieven geloofwaardig genoeg zijn om in te investeren en verder te ontwikkelen. Nederland telt tussen de tachtig en honderd crowdfundingwebsites.
In hoofdstuk 4 staan de belangrijkste, met al hun voorwaarden en kosten, op een rij.
1.4.2 Vormen
gebruikelijk
beloningsvorm
Een investering via crowdfunding kan op verschillende manieren gebeuren. Dit zijn de meest gebruikelijke:
- Donatie: de investeerder doneert geld voor een (goed) doel. Doneren duidt erop dat er geen tegenprestatie is. Komt vooral voor bij projecten met filantropische doeleinden (zoals goede doelen en samenwerkingsprojecten).
- Sponsoring: de investeerder krijgt een niet-financiële beloning, bijvoorbeeld een exemplaar van een boek of cd.
- Lening: die is eventueel om te zetten in aandelen. Allerlei soorten startende ondernemingen kunnen hiervan gebruikmaken.
- Aandelen: de vergoeding hangt af van het resultaat.
De twee laatstgenoemde beloningsvormen vallen onder toezicht van de AFM. Hoofdstuk 3 gaat dieper in op deze vormen.