U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding1. Wat is crowdfunding?1.2 Ontstaansgeschiedenis

1.2 Ontstaansgeschiedenis

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

sector

De term crowdfunding kwam voor het eerst om de hoek kijken in de creatieve sector. Het is ontstaan als idee om muzikanten en kunstenaars op een sympathieke manier hun werk te kunnen laten maken. In ruil voor een bijdrage kregen financiers als beloning een eerste cd of gesigneerd boek.

Platform SellaBand

Een van de eerste en bekendste voorbeelden van crowdfunding is SellaBand. Deze crowdfundingwebsite biedt mensen de kans te investeren in muzikanten. Het platform, een idee van de Nederlander Pim Betist, ging in 2006 van start. Voor $ 10 of een veelvoud daarvan kan iedereen een ‘participatie’, een soort aandeel, aan een artiest koppelen. Die artiest heeft een pagina op het platform SellaBand met daarop onder meer zijn of haar biografie en een paar nummers. Aan de artiest de taak om vijfduizend ‘believers’ met participaties aan zich te koppelen. Dat bedrag staat garant voor een opname in een studio onder begeleiding van een professional. De winst van de cd wordt verdeeld onder de believers en de artiest.

Internet en crisis

digitalisering

contact

zakendoen

Dat crowdfunding een hoge vlucht heeft genomen, heeft waarschijnlijk te maken met de digitalisering van de wereld en de financiële crisis. De opkomst van internet zorgt ervoor dat het steeds eenvoudiger is om contact te leggen met allerlei (soorten) mensen. Via internet zijn potentiële investeerders heel toegankelijk en eenvoudig bereikbaar. Hierdoor is een nieuwe manier van zakendoen ontstaan. Tegelijk zorgde de crisis ervoor dat banken minder gemakkelijk krediet verlenen. Ondernemingen moeten daarom op zoek naar andere, nieuwe financieringsmogelijkheden.