U bent hier

8.3 Benchmarkonderzoek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

ijkpunt of maatstaf

vergelijken

Benchmark betekent ook wel ijkpunt of maatstaf. Bij dit onderzoek legt u situaties langs dezelfde meetlat. Op die manier kunt u bepalen waarom het ene resultaat beter is dan het andere. Een benchmarkonderzoek is mogelijk op twee niveaus: intern en extern. Bij een intern benchmarkonderzoek vergelijkt u afdelingen of teams van uw onderneming. Extern gaat om het vergelijken van uw onderneming met andere ondernemingen.

Stappenplan

goed ­referentiepunt

Wilt u een benchmarkonderzoek doen, dan moet u dat proces wel goed inrichten. Het volgende stappenplan kan daarbij helpen:

  • Bepaal welke processen of onderdelen u wilt benchmarken?
  • Welke methode (intern of extern) gaat u toepassen?
  • Zoek ondernemingen die een goed referentiepunt zijn.
  • Verzamel en analyseer de gegevens.
  • Maak een plan van aanpak.
  • Implementeer de veranderingen.
  • Bekijk de resultaten van de veranderingen en herhaal het benchmarkproces regelmatig.
  • Zorg voor een goede documentatie van alle gegevens van het benchmarkonderzoek.