U bent hier

3. Online bedrijfsimago: ­inzet van social media

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Naast uw eigen website uit het vorige hoofdstuk zijn bedrijfsprofielen op socialmediaplatformen een belangrijke informatiebron voor potentiële en bestaande klanten. Uw onderneming zal dus ook zichtbaar moeten zijn op social media. Dit is van belang voor de communicatie van uw onderneming, maar uiteraard ook voor de marketing. Social media zijn dus niet meer weg te denken uit uw communicatieplan.

effectief ­middel

Social media kunnen een effectief middel zijn voor het vergroten van uw naamsbekendheid, voor reputatiebewaking, voor klantenbinding en voor het werven van nieuwe klanten. Welke kanalen zijn er allemaal en hoe kunt u die het beste inzetten?

Om maximaal te profiteren van social media moet er een strategie zijn. Wat wil uw onderneming bereiken, welke doelgroepen wilt u benaderen en met welke middelen? Elk socialmediaplatform heeft zijn eigen specifieke mogelijkheden.

Ieder sociaal netwerk heeft zo zijn eigen karakter. Wees u hiervan bewust. Als u de verkeerde keuze maakt, kunt u kansen mislopen en dat wilt u natuurlijk voorkomen. Welke social media zijn er en hoe kunt u die het beste inzetten? 3.1.1 Keuzes Hieronder vindt u een aantal belangrijke platformen met een korte uitleg daarbij. Kijk vooral wat er voor...
Binnen de marketingmix valt het gebruik van social media onder de P van promotie. Dit betekent dus dat het gebruik moet passen in de (marketing)communicatiestrategie van uw onderneming. Als het goed is, heeft u deze opgesteld door eerst te kijken naar de ondernemingsstrategie: de missie en visie van uw onderneming (zie ook hoofdstuk 1). Op basis...
Uw onderneming kan social media goed inzetten om de online vindbaarheid te vergroten, maar gezien het sociale aspect ervan, verwachten gebruikers ook interactie op de platformen. Webcare speelt daarbij een belangrijke rol. 3.3.1 Proactieve webcare Via social media kunt u snel een vraag beantwoorden of klachten afhandelen. Als dat eenmaal gesmeerd...