U bent hier

Onderneming & Administratie
Administratie bij in en uit dienst5. In de loonadministratie5.1 Nummer inkomstenverhouding

5.1 Nummer inkomstenverhouding

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: juli 2021

dienst­betrekking

geregistreerd

Bij indiensttreding ontstaat er niet alleen een dienstbetrekking met de nieuwe werknemer, maar ook een inkomstenverhouding (IKV). Een IKV is een rechtsbetrekking tussen een inhoudingsplichtige en natuurlijk persoon die is geregistreerd in een administratieve eenheid, op grond waarvan die persoon loon (of een uitkering) ontvangt.

consequent

U moet een nummer aan elke inkomstenverhouding met de werknemer toekennen. Als uw onderneming gebruikmaakt van salarissoftware, gebeurt dit automatisch. Het moet een nummer zijn dat nog niet in uw loonadministratie voorkomt. Pas na zeven jaar na het jaar waarin een dienstbetrekking is geëindigd, mag u het daarbij gebruikte nummer inkomstenverhouding hergebruiken. Het toegekende nummer gebruikt u vervolgens consequent voor deze inkomstenverhouding en neemt u op in de loonstaat van de werknemer en in uw aangifte loonheffingen.

Achtergrond gebruik inkomstenverhouding

polis­administratie

De aangifte loonheffingen is gebaseerd op de gegevens van een inkomstenverhouding – en niet op die van een dienstbetrekking – omdat UWV de gegevens van werknemers per inkomstenverhouding in de polisadministratie vastlegt. Het nummer inkomstenverhouding in combinatie met het BSN van de werknemer en het loonheffingennummer van uw organisatie maakt dat de inkomstenverhouding in de loonaangifte en polisadministratie is te identificeren.

Nieuwe

tijdens dienstbetrekking

nieuwe IKV

Meestal is de inkomstenverhouding gelijk aan de echte of fictieve dienstbetrekking van de nieuwe werknemer, maar dat hóeft niet het geval te zijn. Bij indiensttreding ontstaat er weliswaar een IKV – die bij uitdiensttreding eindigt – maar er kan tijdens de dienstbetrekking bijvoorbeeld ook een nieuwe inkomstenverhouding ontstaan, waarbij de oude IKV eindigt of blijft bestaan. Denk aan de situatie dat een werknemer – die is verzekerd voor de werknemersverzekeringen – de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt en blijft werken. Zijn verzekeringssituatie voor de werknemersverzekeringen verandert door het bereiken van de AOW-leeftijd, waardoor er een nieuwe IKV ontstaat (en de oude eindigt).

Het kan ook zijn dat u meerdere inkomstenverhoudingen tegelijk met de nieuwe werknemer aangaat, bijvoorbeeld als hij op grond van zijn dienstbetrekking komt te werken bij twee filialen van uw organisatie die elk hun eigen loonheffingennummer hebben.

apart nummer toekennen

Of er komt op een later tijdstip een extra inkomstenverhouding bij, zoals bij een tijdelijke uitbreiding van het aantal contracturen. In dat geval moet u elke inkomstenverhouding – in dit geval gelijk aan de diverse dienstbetrekkingen – een apart nummer IKV toekennen. Als het bij uw salarissoftware echter nog niet mogelijk is om met aparte inkomstenverhoudingen te werken, mag u tot en met 2022 nog meerdere dienstbetrekkingen onder dezelfde IKV verwerken in de loonaangifte.

Straks vaker nieuwe IKV aanmaken

Vanwege het belang van inkomstenverhoudingen en de onduidelijkheid over dit begrip in de praktijk, voert de overheid een officiële definitie met bijbehorende uitleg in. Dit zal waarschijnlijk per 2023 gebeuren, en niet per 2022 zoals de bedoeling was.

gedoogsituatie

De actualisatie van de definiëring is mede ingegeven door het huidige onderscheid in lage en hoge WW-premie. Doordat onderscheid moet worden gemaakt in verschillende soorten inkomsten – zoals bij een tijdelijke urenuitbreiding (hoge premie) op een vast contract (lage premie) – is het doen van loonaangifte in verschillende inkomstenverhoudingen noodzakelijk (wat nu ook al is toegestaan). De gedoogsituatie dat u zulke verschillende inkomsten – met verschillende WW-premies – in één IKV mag verwerken, komt dan ook per 2023 ten einde.