6.4 Bespreekbaar maken
oplossing
Het beste kunt u een conflict al in een vroeg stadium bespreekbaar maken. De kans is groter dat u dan in alle redelijkheid samen tot een oplossing komt. Bij het bespreken van het probleem zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden.
Begrip tonen
Allereerst is het heel belangrijk dat u begrip toont voor de ander. Probeer u in de ander te verplaatsen en u voor te stellen hoe hij zich voelt. U kunt zich dan ook beter een voorstelling maken van de oorzaak van het conflict en u begrijpt beter waarom hij zich op een bepaalde manier gedraagt. Het is hiervoor heel belangrijk dat u inlevingsvermogen heeft en uw eigen emoties niet de overhand laat krijgen.
Goed luisteren en kalm blijven
reden van gedrag
Vindt u het moeilijk om u in te leven in de ander, vraag hem dan naar de reden van zijn gedrag en waarom hij zo kwaad op u is. Probeer u niet meteen persoonlijk aangevallen te voelen, maar luister goed en blijf kalm. Uiteraard moet u de vraag wel tactvol stellen: met een botte toon zet u kwaad bloed.
Emoties
misverstand
Probeer uw emoties in de hand te houden. Als u boos wordt, is de kans klein dat de ander wel rustig reageert. Daarnaast blijkt er misschien wel helemaal geen reden te zijn voor woede. Misschien is het hele conflict wel gebaseerd op een misverstand en heeft u het in een mum van tijd uitgesproken als u rustig blijft.
gelijkwaardig
Speel ook niet op de persoon, zeker niet als het conflict een zakelijke oorzaak heeft. Houd het zakelijk en ga niet met een beschuldigend vingertje wijzen. Strooi niet met verwijten en uitspraken als ‘Jij bent zo...’ of ‘Waarom doe jij toch altijd zo...’ Formuleer de zinnen liever op zo’n manier dat u ze op uzelf betrekt. Bijvoorbeeld: ‘Ik kan mij daar niet in vinden, omdat…’ Als u elkaar gelijkwaardig en met respect behandelt tijdens het gesprek, zult u veel sneller een compromis bereiken.
Oplossen
compromis
excuses
overtuigen
Hebben beide partijen de tijd genomen om naar elkaar te luisteren, dan is het tijd om toenadering te zoeken. U kunt een conflict op verschillende manieren oplossen:
- U onderhandelt en komt tot een compromis, waarin beide partijen zich kunnen vinden.
- U concludeert dat u onterecht boos was en geeft dit toe aan de ander. Eventueel kunt u excuses maken.
- U houdt voet bij stuk. U bent er zeker van dat uw visie het waard is om aan vast te houden, bijvoorbeeld omdat dit in het belang van de organisatie is. Wees hier wel diplomatiek in en leg uw standpunt op redelijke toon uit. Misschien kunt u de ander dan overtuigen en is hij degene die aan u toegeeft dat hij onterecht boos was.
Zie het van de positieve kant
mening leren begrijpen
Een conflict hoeft niet negatief te zijn. Als u er goed mee omgaat, is het een kans om openheid van zaken te geven en elkaars mening beter te leren begrijpen. Ook kunt u processen die niet goed werken eindelijk eens nauwkeurig onder de loep nemen. Misschien besluit u gezamenlijk veranderingen in te voeren die de productiviteit en samenwerking verbeteren.