U bent hier

4. Verslavingsbeleid opzetten

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: januari 2024

Als uw organisatie verslaving op de werkvloer systematisch wil aanpakken, is een stappenplan onontbeerlijk. Om goed (preventief) verslavingsbeleid te voeren, moet de organisatie goed voor ogen hebben waaróm aandacht voor verslaving op het werk nodig is, wat er moet gebeuren, wat de doelen zijn en hoe het beleid verankerd gaat worden in de bedrijfscultuur.

curatief

In dit hoofdstuk komen zeven stappen aan bod die u als arboprofessional een voor een kunt nalopen bij het invoeren van verslavingsbeleid in uw organisatie. Het geldt zowel voor preventief (voorkómend) als curatief (genezend) beleid.

De eerste stap bij het invoeren van verslavingsbeleid is meteen een fundamentele. Uw organisatie moet zich namelijk kritisch afvragen waaróm ze aandacht voor middelengebruik op het werk wil, en hoe ze hiervoor draagvlak kan creëren. Aansluiten beleid Begin met het peilen van de meningen in de organisatie. Is er behoefte aan verslavingsbeleid? Zoek...
Is er voldoende draagvlak voor het verslavingsbeleid, dan kunt u overgaan tot de volgende stap: bepalen wie u wilt betrekken bij het opzetten en invoeren van het beleid. De betrokken personen kunt u vervolgens inzetten in een projectstructuur, waarin u de taken over de verschillende medewerkers verdeelt. Richt een werkgroep op Een werkgroep met...
Als het gaat om een helder verslavingsbeleid, heeft u niets aan vage vermoedens over de omvang van het probleem. U moet feiten en cijfers over verslaving in uw organisatie boven water zien te krijgen. Vragen Het inventariseren van de verslavingsproblematiek, plus de gevolgen hiervan voor het werk, is van groot belang voor het ontwikkelen van...
Na de drie voorbereidende stappen bent u nu toe aan het daadwerkelijk ontwikkelen van het verslavingsbeleid. In een goed verslavingsbeleid staan in ieder geval de volgende onderdelen: preventieve maatregelen; begeleiding van werknemers met een verslavingsprobleem; sancties. 4.4.1 Preventieve maatregelen U kunt allerlei verschillende preventieve...
Heeft uw organisatie alle maatregelen op het gebied van preventie, begeleiding en sancties geformuleerd, dan kunt u het verslavingsbeleid gaan invoeren. Zorg voor duidelijke communicatie van het beleid en stimuleer werknemers om deel te nemen aan eventuele activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van voorlichting. Voor een succesvolle invoering is...
Na de invoering van het verslavingsbeleid moet u vaststellen of de doelen zijn bereikt, wat de knelpunten zijn en hoe u deze kunt oplossen. U kunt hiervoor de volgende stappen doorlopen: Verzamel gegevens die u kunt gebruiken voor de evaluatie. Zorg hierbij dat u de volgende vragen kunt beantwoorden: Worden de regels nageleefd? Wat vinden...
Om het verslavingsbeleid van uw organisatie handen en voeten te geven en uw vooraf gestelde doelen te bereiken, moet u niet te snel tevreden zijn. Een enkele succesvolle actie is nog geen goed verslavingsbeleid. Neem uw evaluatie regelmatig grondig door en bekijk constant welke aanpassingen u kunt doen. Op de agenda Het is belangrijk dat er binnen...
Als uw organisatie een intern alcohol-, drugs- en medicijnreglement opstelt, neemt ze hier regels in op over onder andere het gebruik van alcohol op de werkvloer, de begeleiding van verslaafde werknemers en sancties bij overtreding van interne regels over middelengebruik of onvoldoende medewerking aan herstel. Zo’n ADM-reglement schept niet alleen...