1.2 Impact op organisatie
Niet alle veranderingen hebben een veranderplan nodig. Dit themadossier draait dan ook om veranderingen die gemanaged moeten worden, omdat het werknemers betreft die hun directe werkzaamheden anders moeten gaan inrichten.
Uw organisatie wijzigt haar koers. Omdat de visie, missie, doelstellingen en daarmee ook de strategie veranderen, heeft dat impact op werknemers.
Eisen
competenties
Als uw organisatie haar structuur wijzigt, plus de daarmee samenhangende bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zult u ook andere eisen aan uw werknemers stellen omdat hun functies dan veranderen. Dat kan gaan om competenties, maar ook om opleidingsniveau of attitude. Zo was de administratie vroeger de spil van een organisatie. Alles wat u wilde weten, was daar te vinden. En anders wisten de administratief medewerkers wel waar u het binnen de organisatie moest zoeken.
cloud
Tegenwoordig is de taak van de administratie goeddeels overgenomen door IT-systemen. De administratie zit niet meer uitsluitend in mappen, maar staat grotendeels op schijven of in de cloud. Voor de administratief medewerker betekent dit dat hij meer en meer dataspecialist is geworden en meer kennis van en vaardigheid in het werken met informatiesystemen moet hebben.
Splitsen
taken
Door de groei van een organisatie kunnen afdelingen worden gesplitst. Waar vroeger de afdeling communicatie en marketing één geheel was, zijn deze taken nu soms gesplitst in twee afdelingen. Voor de werknemers van zo’n afdeling betekent het dat ze óf medewerker communicatie zijn, óf medewerker marketing.
Klassiek
Verschillende organisaties die vroeger klassiek georganiseerd waren in afdelingen en teams, kantelen steeds vaker naar een projectorganisatie. Leidend in deze organisatie zijn de projecten en in de lijn komen alleen nog capaciteitsmanagers. De projectmanagers houden zich bezig met de vragen van de klant, de capaciteitsmanagers zorgen ervoor dat werknemers zo effectief mogelijk ingezet worden.
Privacy: vrijheid blijheid is verleden tijd
Het in werking treden van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in 2018 heeft voor grote veranderingen in de privacyregels voor organisaties gezorgd. De regels rond de verwerking van persoonsgegevens zijn nu veel strenger. Het gevolg is dat álle organisaties, zowel commerciële partijen als overheidsorganisaties, beleid en regels hebben moeten opstellen om aan de regelgeving van de AVG te voldoen. Voor veel werknemers betekende dat eveneens een gedragsverandering. Kijk op rendement.nl/hrdossier voor tips over hoe uw organisatie het beste kan omgaan met de AVG.