5. Belastingaangiften
Belastingaangiften doet u op basis van uw administratie, maar belastingaangiften zijn tegelijkertijd ook een onderdeel van uw administratie. Uw boekhoudsoftware berekent bijvoorbeeld aan de hand van de door u ingevoerde inkoop- en verkoopfacturen hoeveel BTW u moet afdragen of terugkrijgt. De BTW-aangifte hoeft u alleen nog te controleren en in te dienen. De administratie is ook voor andere aangiften van belang.
vijf maanden
termijnen
Een goede administratie is van belang voor het juist en tijdig doen van belastingaangiften. Voor de BTW doet u meestal per kwartaal aangifte. Maar ook een maand- of jaaraangifte is mogelijk. Voor de loonheffingen is dat maandelijks. De aangifte inkomstenbelasting moet in ieder geval vóór 14 juli volgend op het belastingjaar bij de Belastingdienst binnen zijn (dit is zonder aangiftebrief). Voor de vennootschapsbelasting (VPB) is de deadline vijf maanden na afloop van het boekjaar. Loopt uw boekjaar gelijk met het kalenderjaar, dan moet u de aangifte dus uiterlijk op 31 mei in het jaar dat volgt op het boekjaar inleveren. Het is dus belangrijk om de termijnen in de gaten te houden en zo eventuele boetes te voorkomen.