U bent hier

7. Hoe komt de organisatie aan geld?

Laatst gewijzigd: mei 2021

Uw stichting of vereniging heeft financiële middelen nodig om haar doel te bereiken. Tegelijkertijd mag u als non-profitorganisatie geen winstoogmerk hebben. Ondanks deze paradox zijn er genoeg mogelijkheden om inkomsten te genereren. U zult echter soms creatief moeten zijn, want u bent vaak afhankelijk van donaties van gulle gevers.

fondsenwerving

inkomstenbron

Fondsenwerving is een belangrijk onderdeel voor elke non-profitorganisatie. Hoe nobel het doel van uw organisatie ook is, zonder geld kunt u niet veel teweegbrengen. Verenigingen vragen contributie van hun leden, maar dat dekt niet altijd alle kosten. Er zal dan dus een extra inkomstenbron aangeboord moeten worden. Het opzetten van een fondsenwervingsprogramma vereist wel een behoorlijke voorbereiding. Daarbij moet u goed nadenken over wat u wilt bereiken. Een aantal factoren bepalen samen hoe en hoe snel u effectief kunt zijn in fondsenwerving. In dit hoofdstuk komen de meest voorkomende inkomstenbronnen aan bod:

  • donaties;
  • fondsen;
  • subsidies;
  • sponsors;
  • crowdfunding.
Voordat u aan de slag gaat met fondsenwerving is het belangrijk dat u de missie en langetermijnvisie van uw stichting of vereniging helder en concreet heeft geformuleerd. Wees kritisch, want dit fungeert als kapstok voor al uw fondsenwervende communicatie. Bovendien beïnvloedt het sterk de bereidheid van mensen om aan uw organisatie te geven...
In de praktijk gebruiken non-profitorganisaties het begrip fondsenwerving op verschillende manieren. Dit is afhankelijk van de situatie van de wervende partij. Het kan dan gaan om het werven van geld bij zogenoemde vermogensfondsen, zoals het VSBfonds, of juist om het werven van eenmalige of vaste donaties van particulieren. Maar ook bedrijven...
Waarschijnlijk beschikt uw organisatie over een hoop gegevens van mensen die momenteel donateur zijn, donateur zijn geweest of op een andere manier in contact zijn gekomen met uw organisatie. U mag hier echter niet zomaar een telefoonlijst van maken en ze benaderen voor een (aanvullende) donatie. Als u deze gegevens wilt gebruiken om in te zetten...
Elke stichting en vereniging moet goed bijhouden wat de organisatie nu precies ontvangt aan fondsen, wat ze uitgeeft en waaraan. Dit is ook belangrijk voor de eventuele belastingen (zie hoofdstuk 8). Uw organisatie streeft immers een maatschappelijk of ideëel doel na en dan wilt u voorkomen dat donateurs of leden het idee krijgen dat u (gegeven)...