7.1 Doelen en doelstellingen
missie
geven
Voordat u aan de slag gaat met fondsenwerving is het belangrijk dat u de missie en langetermijnvisie van uw stichting of vereniging helder en concreet heeft geformuleerd. Wees kritisch, want dit fungeert als kapstok voor al uw fondsenwervende communicatie. Bovendien beïnvloedt het sterk de bereidheid van mensen om aan uw organisatie te geven.
Verhaal
gevers
werven
U kunt pas gaan werven als u een compleet en aansprekend verhaal heeft over waarvoor u geld nodig heeft. Zijn uw plannen concreet genoeg? Zijn projecten al uitgewerkt in begrotingen? Kunt u ze visualiseren? Denk aan een artist’s impression van de nieuwbouw van een sportveld, speeltuin of buurthuis waarmee u de boer op kunt. Verder is het belangrijk dat u kunt benoemen waarom u extra geld nodig heeft om kosten te dekken als personeel, nieuwe computers of andere exploitatielasten en hoe de doelgroepen van uw organisatie geholpen zijn met de instandhouding van uw personeel en bepaalde faciliteiten. Wat zou er gebeuren als die weg zouden vallen? Kortom, zonder een aansprekend inhoudelijk verhaal kunt u niet naar buiten. Benoem dus duidelijk de bestemming van de extra middelen die u wilt werven.
Een lange adem
Als u begint met fondsenwerving, kunt u ervan uitgaan dat u geen resultaten op korte termijn gaat behalen. Een serieus fondsenwervend programma ontwikkelen is een langetermijninvestering en dus een kwestie van een lange adem. Wees er zeker van dat u die tijd heeft en dat u werknemers die fondsen gaan werven de tijd geeft.
Mensen en competenties
Voor een goede opzet en uitvoering van fondsenwerving heeft u mensen nodig die over de benodigde kwaliteiten beschikken. Enkele eigenschappen die iemand uitermate geschikt maken voor dit werk zijn:
- sociaal en communicatief vaardig;
- empathisch;
- goed georganiseerd;
- ondernemend;
- actiegericht;
- thuis zijn in databases (als er veel donateurs geworven moeten worden).
Verkeerde instelling
Om met succes te kunnen gaan werven is het ook van belang om een aantal stellingen juist uit uw hoofd te zetten:
- ‘Fondsenwerving gaat primair over geld’. Het gaat namelijk over de inhoud: de dromen, ambities, doelen van uw organisatie, die u zo concreet mogelijk vertaalt in projecten en activiteiten, zodat gevers weten waaraan u hun geld besteedt. Fondsenwerving begint dus bij het inspireren van mensen en het zorgvuldig opbouwen van relaties.
- ‘Fondsenwerving is een verkapte vorm van bedelen’. Geld werven wordt pas bedelen als u een inhoudelijk zwak verhaal heeft. Heeft u een goed verhaal waaruit blijkt waarom geld nodig is, dan komt u vooral waardering tegen: u knokt voor een goede zaak en vraagt geen geld voor uzelf.
- ‘Mijn aanpak moet op korte termijn geld opleveren’. Heeft u structureel veel inkomsten nodig uit fondsenwerving, reken dan op investeren in het eerste jaar, misschien quitte spelen in het tweede jaar en het eerste nettorendement halen in het derde jaar. Wie weet valt het wel mee, maar met die kennis in uw achterhoofd creëert u ruimte voor noodzakelijke veranderingen en haalbare doelstellingen voor uw fondsenwervende werknemers.