U bent hier

7.3 Omgaan met persoonsgegevens

Laatst gewijzigd: mei 2021

Waarschijnlijk beschikt uw organisatie over een hoop gegevens van mensen die momenteel donateur zijn, donateur zijn geweest of op een andere manier in contact zijn gekomen met uw organisatie. U mag hier echter niet zomaar een telefoonlijst van maken en ze benaderen voor een (aanvullende) donatie. Als u deze gegevens wilt gebruiken om in te zetten voor telefonische fondsenwerving, moet u zich bewust zijn van bepaalde privacywetgeving.

Wetgeving

Onderstaande wetten zijn van toepassing als u iemand telefonisch benadert voor een donatie:

  • Wet bescherming persoonsgegevens (WBP): u mag met uw relatiegegevens niet zomaar doen wat u wilt. Namen, postadressen en e-mailadressen mag u wel opslaan, maar als u ze wilt gebruiken, moet u goed opletten. Op basis van de WBP moet u uw relaties informeren dat u de persoonsgegevens die zij bijvoorbeeld op uw website invullen opslaat en voor welke doeleinden u dat doet.

De Europese Privacyverordening, ook wel de algemene verordering gegevensbescherming (AVG) genoemd, vervangt per 25 mei 2018 de WBP, en de andere nationale varianten in de EU.

  • Telecommunicatiewet: de Telecommunicatiewet regelt in principe aan welke regels telecombedrijven zich moeten houden. De wet geldt echter ook voor u. Zo staat er bijvoorbeeld in wie u wel en niet mag bellen voor promotiedoeleinden en welke telefonische afspraken wel of niet rechtsgeldig zijn. Ook de regels rondom het bel-me-nietregister en het recht van verzet zijn erin opgenomen.
  • Code Telemarketing: de telemarketingbranche heeft een gedragscode opgesteld met concrete richtlijnen op basis van de Telecommunicatiewet. Zo is er bijvoorbeeld in opgenomen hoe u uw gesprekspartner wijst op zijn recht van verzet en het bel-me-nietregister. Inmiddels is deze code verplicht en opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De gedragscode geldt ook voor telefoongesprekken tussen uw organisatie en (potentiële) donateurs.