3. Administratie-onderdelen
Uw financiële administratie zorgt ervoor dat u voldoende inzicht heeft in de financiële staat van uw onderneming. Verder stelt een goede financiële administratie u in staat om tijdig in te grijpen als het niet goed gaat. Daarnaast kunt u overtuigend verantwoording van uw zakendoen afleggen, bijvoorbeeld als de Belastingdienst of de bank u daar om vraagt. Uit welke onderdelen bestaat uw financiële administratie?
bewaarplicht
Zoals u in hoofdstuk 2 kon lezen heeft uw onderneming een wettelijke administratie- en bewaarplicht. De financiële administratie van uw onderneming moet u minimaal zeven jaar bewaren. Voor sommige gegevens kan de bewaartermijn iets langer zijn. Dit is onder andere nodig voor de Belastingdienst.
Financiële administratie
verantwoording
Financiële administratie is het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van financiële gegevens ten behoeve van het besturen, functioneren en beheersen van een onderneming en het afleggen van verantwoording daarover. De financiële administratie bestaat in ieder geval uit de volgende onderdelen:
- kasadministratie (kladaantekeningen) en kassabonnen;
- bankboek(afschriften);
- inkoop- en verkoopadministratie: alle inkomende en uitgaande facturen;
- debiteurenadministratie;
- crediteurenadministratie;
- voorraadadministratie;
- grootboekadministratie;
- loonadministratie (als u werknemers in dienst heeft);
- contracten, overeenkomsten en andere afspraken;
- financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek;
- tussentijds gemaakte controleberekeningen;
- correspondentie en notulen;
- agenda’s en afsprakenboeken;
- software en databestanden (zie hoofdstuk 7).
inrichting
rechtsvorm
De omvang en inrichting van uw administratie is sterk afhankelijk van de omvang van uw onderneming en wat voor werkzaamheden u verricht. Hoe omvangrijker en complexer uw onderneming (denk aan de gekozen rechtsvorm) is, hoe meer eisen aan de inrichting van uw administratie worden gesteld.
Een ondernemer voor de inkomstenbelasting moet voor sommige aftrekposten (zoals de zelfstandigenaftrek) een urenadministratie bijhouden. Deze posten zijn namelijk afhankelijk van het aantal uren dat aan de onderneming (eenmanszaak, vof of maatschap) wordt besteed.