U bent hier

Onderneming & Administratie
Budgetteren5. Het budget opstellen5.4 Verschillen verklaren

5.4 Verschillen verklaren

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2023

controle

calamiteit

Regelmatig worden afdelingshoofden uitgenodigd om verschillen te verklaren tussen hun budget en de werkelijke resultaten. Dat kan vervelend uitpakken, maar dat hoeft niet als ze rekening houden met de volgende punten:

  • Controle: ga eerst na of de gegevens wel kloppen; is er misschien sprake van een boekhoudkundige fout of was het budgetbedrag verkeerd?
  • Invloed: verschillen kunnen ontstaan door beslissingen van andere afdelingen of door invloeden van buiten de onderneming, zoals het weer of calamiteiten.
  • Duur: verschillen kunnen een tijdelijk karakter hebben of permanent zijn. Alleen in het tweede geval moeten maatregelen en aanpassingen volgen.
  • Bijsturen: de verschillenanalyse kan wijzen op toevallige oorzaken of ‘gewoon pech’. Bij problemen in de bedrijfsvoering zijn bijsturingsacties gewenst.