10.1 Wat is een conflict?
corona
Een conflict beschouwen we als een niet meer beheersbaar verschil van mening of van inzicht. Uit de Nederlandse Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) blijkt dat 26% van alle werknemers in 2020 in de afgelopen 12 maanden ten minste één kort- of langdurig conflict heeft gehad met een collega, een leidinggevende of de werkgever. In 2018 ging het nog om 30,2%. Mogelijk spelen corona en de thuiswerkregeling hierbij een rol.
Klokkenluider
horizontaal
verticaal
bespreekbaar
Er is een onderscheid tussen horizontale en verticale conflicten. Horizontale conflicten zijn conflicten tussen werknemers onderling, verticale conflicten tussen werknemers en leidinggevende of de werkgever. Heeft een werknemer een conflict met de organisatie, dan zijn er klachtencommissies of klokkenluidersregelingen beschikbaar. Conflicten spelen zich eerder af tussen werknemers onderling, dan tussen de werknemer en leidinggevende of werkgever. Organisaties die een regeling hebben voor het bespreekbaar maken van onvrede, onenigheid of conflicten lijken minder vaak escalerende conflicten te kennen. Kijk dus of uw organisatie zo’n regeling heeft en of die up-to-date is.
Leeftijd en sector bij conflicten
Volgens de NEA hebben mannen iets vaker een conflict op het werk dan vrouwen. Werknemers tussen 25 en 55 jaar hebben meer conflicten dan de jongere en oudere leeftijdsgroepen. Vooral managers en werknemers in de industrie zeggen vaker een conflict te hebben gehad. Werknemers in de sectoren financiële instellingen, zorg en welzijn en zakelijke dienstverlening hebben minder vaak een conflict dan werknemers in de sectoren industrie en vervoer en opslag bijvoorbeeld.