5.4 ‘Core and More’ in de onderwijssector
standaarden
Om keuzes te kunnen maken in het kader van het onderscheid tussen ‘Core’ en ‘More’, moet u eerst de kaders bepalen. Gebruik hierbij de belangrijkste standaarden, zodat u hier later naar kunt verwijzen. Voor een onderwijsinstelling is dat RJ 660.
De basis voor de verslaggeving begint uiteraard met het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder Boek 2 Rechtspersonen, Titel 9 De jaarrekening en het bestuursverslag en de wetgeving rondom de overige gegevens.
Bronnen
opbouw
overbodig
Voor de onderwijssector zijn drie bronnen te combineren. Dat zijn RJ 660, waarin de vereisten staan rondom de onderwijssector, de Regelgeving jaarverslaggeving onderwijs en het onderwijsaccountantsprotocol. Daarnaast kan het door de PO-raad (sectororganisatie voor het primair onderwijs) voorgestelde format voor het opstellen van een bestuursverslag worden gebruikt. Door dit format te gebruiken hebben onderwijsinstellingen een heldere opbouw en worden ze automatisch gestimuleerd om na te denken over de kern van de instelling. Tegelijkertijd vergroten ze ook de relevantie van het jaarverslag door het verwijderen van overbodige informatie. RJ 660, de Regelgeving jaarverslaggeving onderwijs en het onderwijsaccountantsprotocol vormen dus de ‘Core’ en de overige informatie wordt beschouwd als ‘More’.
Door primair te focussen op de verplichte onderdelen (Core) binnen het jaarverslag kunnen onderwijsinstellingen, maar ook organisaties in andere sectoren, in andere stukken veel laagdrempeliger informatie verstrekken (More).
additioneel
informatie
Voor de onderwijssector houdt een slimmer en slanker jaarverslag concreet het volgende in: de kern (core) is het jaarverslag met alle wettelijke eisen en het uitgeven van additionele rapportages. Onder ‘More’ valt bijvoorbeeld informatie over duurzaamheid op school gericht aan de ouders (zie kader).
Duurzaamheid in of buiten het jaarverslag?
gezond
folder
Een onderwijsinstelling wil zich expliciet bezighouden met duurzaamheid. Het beleid van de school is dat het moet gaan om gezonde traktaties. De leerlingen mogen geen snoep uitdelen als traktatie. Stel dat van de 30 leerlingen 28 leerlingen keurig iets trakteren van groente of fruit, maar twee leerlingen kiezen voor chips. Vanuit beleid is er op zich geen enkel probleem als er twee leerlingen dit niet doen. De school kan een ‘More’-folder laten maken waarin het beleid van de school wordt uiteengezet.
Maar wat als deze school haar beleid op dit gebied wil opnemen in het jaarverslag? De school moet van tevoren bepalen welke informatie ze moet vastleggen, en wat ze moet verifiëren. Daarnaast moet ze ook nagaan in hoeverre het beleid over gezonde traktaties in lijn is met haar financiële resultaten.