U bent hier

Onderneming & Administratie
Integrated reporting2. Klimaatdoelstellingen 2.4 Doelstellingen 2030

2.4 Doelstellingen 2030

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2021

hernieuwbare energie

Op 22 januari 2014 kwam de Europese Commissie met voorstellen voor klimaatdoelstellingen voor 2030. In december 2018 werden de doelstellingen herzien. De doelstellingen zijn nu als volgt:

  • een vermindering van de CO2-uitstoot met ten minste 40% ten opzichte van de uitstoot in 1990;
  • het aandeel hernieuwbare energie in de EU moet ten minste 32% bedragen;
  • een streefcijfer voor de verbetering van energie-efficiëntie met ten minste 32,5%;
  • een verplichting tot energiebesparing van 0,8% per jaar. Lidstaten mogen zelf bepalen hoe ze de reductie willen bereiken.

duurzaam

In juni 2018 kwamen de lidstaten en het EP overeen dat in 2030 32% van de in de EU opgewekte energie duurzaam moet zijn. Daarnaast verdwijnt het gebruik van palmolie voor biobrandstof. Bovendien kunnen huishoudens eenvoudiger zelf energie opwekken.

Met de herziene richtlijn voor energie-efficiëntie is het pakket schone energie compleet. In de richtlijn zijn de nieuwe energiedoelen voor 2030 vastgelegd.

Pakket schone mobiliteit

bestelwagens

auto's

Het in 2017 voorgestelde 'Clean Mobility Package' bevat extra energiedoelstellingen voor de EU-lidstaten. Voertuigen die in 2030 op de weg komen, moeten 35% minder CO2 uitstoten dan in 2021. Voor bestelwagens geldt een ander percentage. Zij moeten in 2030 30% minder CO2 uitstoten dan in 2021. Deze strengere normen zijn bedoeld als compensatie voor de hogere CO2-uitstoot door sjoemelsoftware in auto's van veel fabrikanten in Europa.

trucks

De richtlijn voor bedrijfsvoertuigen werd begin 2019 door het Europees Parlement en de Raad goedgekeurd. Op 13 juni 2019 nam de Raad CO2-standaarden voor nieuwe trucks en bedrijfswagens aan. In 2025 moeten nieuwe voertuigen 15% minder CO2 uitstoten dan in 2019. In 2030 moet zelfs 30% minder CO2 worden uitgestoten dan in 2019.

Klimaatakkoord en de auto van de zaak

bijtelling

bijtellings-percentage

Het kabinet heeft de afspraken uit het Klimaatakkoord tijdens Prinsjesdag al direct omgezet in wetgeving. Maar de rekening voor al die plannen slaat wel meer neer bij het bedrijfsleven dan bij burgers. Dit heeft grote gevolgen voor de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak. Het lage bijtellingspercentage gaat de komende jaren in stappen omhoog. Per 1 januari 2021 steeg het bijtellingspercentage al van 8% naar 12% en voor de jaren 2022 tot en met 2024 wordt het 16%. In 2025 gaat het naar 17% en tenslotte is in 2026 het percentage gelijk aan dat van alle andere auto’s en bedraagt 22%.

Tools

Meer weten? Op rendement.nl/fadossier vindt u een speciale toolbox over de auto van de zaak: hierin vindt u alle relevante informatie over dit onderwerp én handige tools overzichtelijk gebundeld.