U bent hier

5.6 Kennismanagement

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

kennis en ­informatie

Kennismanagement is het proces van creëren, delen, gebruiken en beheren van kennis en informatie in uw onderneming. Het versturen van een document naar het verkeerde e-mailadres, een fout in de toegangsrechten van een gedeelde map of een niet ontdekt lek in een systeem van uw onderneming. Het lijken kleine fouten, maar ze kunnen grote gevolgen hebben. Zo konden veel Nederlandse overheidsorganisaties begin 2020 thuis niet aan het werk door kwetsbaarheden in de software van Citrix.

Handmatig

veel extra werk

Als er een crisis is die de informatievoorziening en vooral ook de automatisering van deze voorziening verstoort, zult u waarschijnlijk moeten overstappen op handmatige procedures. Dat brengt wel het risico met zich mee, dat die handmatige invoer veel extra werk oplevert. In die periode zal de betrouwbaarheid van de levering sterk verminderen. De verstoring die wordt aangericht bij overschakeling op handmatige procedures kost dan ook vaak een veelvoud van één of twee dagen niet leveren. Dit geldt natuurlijk primair voor groothandels en distributiecentra.

Aandachtsgebieden bij kennismanagement

herstel

Een crisis is onvoorspelbaar en daarom moet uw onderneming bedenken welke communicatievoorzieningen er nodig zijn om alsnog uw kritische processen uit te kunnen voeren. Welke informatievoorzieningen kunnen handmatig en hoe? Het gaat hierbij om zowel het herstel bij een crisis als ook over de (alternatieve) faciliteiten die uw onderneming heeft geïmplementeerd. Tot slot moeten uw werknemers weten hoe zij met deze mogelijke nieuwe voorzieningen moeten omgaan. Dus dat betekent dat bewustwordingssessies en trainingen nodig zijn.

Voorbeeld

informatie ­essentieel

Ook in de gezondheidszorg is sprake van een toenemende afhankelijkheid van geautomatiseerde informatievoorziening in de primaire processen. Binnen de patiëntenzorg is de beschikbaarheid van informatie essentieel voor de juiste ­communicatie aan patiënten, maar ook voor aspecten als goede dienstverlening en kwaliteit. Het is dan dus belangrijk om goede inzichten te hebben in de processen die zorgen voor de informatievoorziening en welke alternatieve mogelijkheden er bestaan.