6.5 Relatie beëindigen
communicatiekoers
Hoe goed en waardevol een relatie ook is, aan (vrijwel) iedere sponsorrelatie komt een eind. Met name grotere bedrijven veranderen regelmatig van ‘communicatiekoers’. Een gevolg daarvan kan zijn dat bepaalde sponsorovereenkomsten niet worden verlengd.
6.5.1 Redenen op te stoppen
Een bedrijf dat muziekverenigingen sponsort en besluit dat een ‘associatie met sport’ in al haar uitingen een rol moet gaan spelen, zal de muzieksponsoring staken. Andere mogelijke redenen voor een bedrijf om te stoppen zijn een fusie of overname, een naamswijziging, een faillissement of een ander einde van de bedrijfsvoering.
Minder begrijpelijk
staken
Het kan ook zijn dat er (voor u) minder goed te begrijpen redenen worden aangevoerd voor het staken van de samenwerking. Uw contactpersoon bij de sponsor, die tevens de beslisser was, kan bijvoorbeeld zijn werkgever verlaten. Zijn opvolger heeft niets met uw organisatie en de samenwerking en verlengt het contract daarom niet. Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van gedwongen ontslagen en de directie het gevoel heeft dat zij de sponsoring intern niet meer kan verkopen.
Soms ook wordt het contract niet verlengd omdat klanten van een bedrijf aangeven dat zij de sponsoring niet waarderen of begrijpen. En aangezien de klant koning is, stopt dan de sponsoring.
6.5.2 Vooruitkijken
opzegtermijn
Goede reden of minder goede reden, feit blijft dat een bedrijf voor uw gevoel totaal onverwacht kan besluiten om te stoppen met de sponsoring. Het bedrijfsleven kan grillig zijn, zeker als het gaat om sponsoring. Als organisatie kunt u zich wel voorbereiden op een aankomende breuk en zo de regie in handen houden. Als u niet onverwacht met lege handen wil komen te staan, kunt u als volgt handelen:
- Volg de ontwikkelingen bij belangrijke sponsors. Lees het bedrijfsblad, check de internetsite, praat met medewerkers, volg het bedrijf in het nieuws.
- Breng de sponsors in kaart waarvan u denkt dat zij in de toekomst wel een stapje omhoog willen doen binnen uw club. Besteed extra aandacht aan deze sponsors, zodat er een stevige band ontstaat.
- Hoe groter de sponsor, hoe langer de opzegtermijn in het sponsorcontract. Bij stevige contracten is een opzegtermijn van een jaar niet overdreven. En zoals al eerder aangegeven: laat de contracten van verschillende hoofdsponsors nooit in hetzelfde jaar aflopen. Dit maakt u onnodig kwetsbaar.