2. Sponsorgebieden
Om een sterk sponsorplan te kunnen schrijven, is het belangrijk om de wereld van sponsoring te verkennen, zodat u zich kunt verplaatsen in het bedrijf dat u probeert te werven. Daarbij hoort kennis van welke organisaties kiezen voor welke sponsorgebieden. Die informatie helpt u om gerichter op zoek te gaan naar een sponsor voor uw organisatie.
sponsorproject
De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos voor een organisatie die een sponsorproject zoekt: een tak van sport, een welzijnsorganisatie, een muziekvereniging, een evenement, een persoon, een gebouw, een televisieprogramma, et cetera.
Een verdeling in vijf gebieden is gebruikelijk in de sponsorwereld, evenals het onderscheid van bepaalde soorten en vormen van sponsoring binnen deze gebieden. Het gaat hierbij om de gebieden sport, cultuur, maatschappij, media en entertainment.
Deze onderverdeling is geen wet van Meden en Perzen; het is alleen bedoeld als hulpmiddel om beter onderscheid te kunnen maken.
finetunen
Dit hoofdstuk gaat op elk van de vijf gebieden kort in. Daarbij komt aan bod welk type sponsor bij ieder gebied past. Hiermee kunt u rekening houden bij het kiezen van de juiste sponsor. In de volgende hoofdstukken leest u vervolgens hoe u verder kunt finetunen en proactief op zoek kunt gaan naar de sponsoren die de komende jaren de meeste waarde kunnen toevoegen aan uw organisatie.