U bent hier

2.2 Cultuur

Laatst gewijzigd: mei 2021

begroting

sponsorgingebied

Kunst- en cultuursponsoring is in de loop van de jaren tachtig van de vorige eeuw goed op gang gekomen. Instellingen en evenementen kregen de begroting steeds minder goed rond met subsidies en de verkoop van entreebewijzen. Dat gegeven en de groeiende vraag naar relatiemarketingmogelijkheden waarmee bedrijven zich echt konden onderscheiden van de concurrenten, zorgden voor een forse groei van het aantal sponsordeals binnen dit sponsoringgebied.

Soorten

Onder de soorten binnen dit sponsoringgebied vallen bijvoorbeeld schilderkunst, muziek, film en fotografie. Vormen van kunst- en cultuursponsoring zijn bijvoorbeeld de sponsoring van:

  • een museum of een losse expositie daarbinnen;
  • toneelprijzen;
  • een tour door een rockband;
  • een orkest;
  • een talentvolle fotograaf.

Voordelen voor de sponsor

klassiek

imago

De sponsor kan gebruikmaken van de creativiteit van mensen en instellingen die werken in de wereld van de kunst en cultuur. De relaties van de sponsorende organisatie stellen een bezoek aan een uniek klassiek concert of bijzondere tentoonstelling misschien meer op prijs dan (alweer) een avondje skybox tijdens een voetbalwedstrijd van Ajax in de Arena. Maar de belangrijkste reden voor de meeste bedrijven om te kiezen voor dit sponsoringgebied is de mogelijkheid om het imago op te krikken of de positieve associatie. De associatie met een hooggewaardeerde culturele instelling of bekende artiest kan veel betekenen voor de goede naam van een sponsor. Daarbij zijn de risico’s van kunst- en cultuursponsoring relatief makkelijk te controleren.

De branche kiest voor zelfregulering

onafhankelijkheid

In de media wordt af en toe wel aandacht besteed aan het feit dat de inhoudelijke onafhankelijkheid van cultuurinstellingen wel eens aangetast zou kunnen worden door te nauwe banden met sponsors. Om ongewenste situaties te voorkomen heeft de branche gekozen voor een systeem van zelfregulering. In 1993 is de Code Cultuursponsoring opgesteld, die in 1999 is herzien. De Code bevat gedragsregels die door de betrokken partijen nageleefd moeten worden.