2.3 Maatschappij
Maatschappelijke sponsoring is een relatief jong fenomeen. Veel sponsorende organisaties vinden het nog altijd lastig om invulling te geven aan sociaal-maatschappelijke partnerschappen, op een manier die het (ook) commercieel interessant maakt.
Lastig werven
initiatieven
Met sport of cultuur is vrij eenvoudig een positieve associatie te leggen, maar bij veel maatschappelijke initiatieven is dat een stuk lastiger. Denk aan de sponsoring van een project van een welzijnsorganisatie dat ertoe moet bijdragen dat hangjongeren minder overlast veroorzaken. Of sponsoring van een organisatie die hiv/aids wil uitbannen. Het kan voor dit type non-profitorganisaties dus lastiger zijn om een sponsor te werven.
aaibaarheidsfactor
Daar staat tegenover dat maatschappijsponsoring vaak wel als belangrijk wordt beschouwd en dat is juist op een heel positieve manier uit te leggen. De aaibaarheidsfactor is vaak hoog en ook emotie kan een grote rol spelen.
Het is voor de sponsor en gesponsorde een flinke uitdaging om dit soort sponsordeals communicatief in goede banen te leiden, maar als dat lukt, kan het succes ook groot zijn.
Vormen
De volgende soorten worden in het algemeen geschaard onder maatschappijsponsoring:
- gezondheidszorg;
- onderwijs;
- natuur en milieu;
- welzijn en ontwikkelingshulp.
Sponsorvormen zijn onder meer: de sponsoring van scholen, goede doelen, patiëntenorganisaties, bewustwordingscampagnes, enzovoort.
Zelfregulering
convenant
Zelfregulering speelt ook bij verschillende soorten maatschappelijke sponsoring een rol. Zo bestaat er bijvoorbeeld een Convenant Sponsoring van Primair en Secundair Onderwijs (te downloaden via rijksoverheid.nl) en ook zijn er gedragsregels voor farmaceutische bedrijven die (bijvoorbeeld) patiëntenorganisaties willen sponsoren (zie cgr.nl,).
Kritiek
afhankelijkheidsrelatie
Kritische noten in de media over maatschappelijke sponsoring zijn zo gemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om de vraag of er een ongewenste afhankelijkheidsrelatie is ontstaan tussen sponsor en gesponsorde, of om de vraag of een sponsor een gesponsorde eigenlijk misbruikt voor eigen gewin. Voor beide partijen geldt: breng alle risico’s vooraf goed in kaart, zorg ervoor dat een samenwerking goed uit te leggen is en bewaak de communicatieve beheersbaarheid, bijvoorbeeld door alvast een flink aantal FAQ’s achter de hand te hebben.