U bent hier

2.1 Sport

Laatst gewijzigd: mei 2021

sponsorpakketten

Met sportsponsoring is het eigenlijk allemaal begonnen. Al in het begin van de twintigste eeuw waren er bijvoorbeeld bedrijven met sponsoruitingen aanwezig in de Tour de France en de komst van de shirtreclame in het voetbal kwam eind jaren zeventig, begin jaren tachtig goed op gang. Andere sporten volgden snel en sportsponsoring professionaliseerde in razend tempo. Sponsorzoekers ontwikkelden steeds uitgebreidere sponsorpakketten en zo valt er op het gebied van sportsponsoring steeds meer te kiezen.

In alle vormen en maten

Alle verschillende takken van sport komen in aanmerking voor sportsponsoring. Voetbal en schaatsen, maar ook als u een schaak- of curlingvereniging bent, valt uw sponsorsamenwerking in de categorie sportsponsoring. Binnen deze soorten zijn weer verschillende sponsorvormen te onderscheiden. Zo kan een potentiële sponsor ervoor kiezen om een individuele sporter te sponsoren, een team, een club of een koepelorganisatie zoals een sportbond of een sportaccommodatie.

Voordelen voor de sponsor

naamsbekendheid

Sportsponsoring biedt de sponsor in de eerste plaats uitstekende mogelijkheden om de naamsbekendheid te vergroten. Sportprojecten zijn daarnaast vaak geliefd door de mogelijkheden om relaties te kunnen ontvangen. De directie kan bijvoorbeeld met klanten naar het WK schaatsen, een meet-and-greet met de spelers van een lokaal topteam, netwerken in de skybox bij een wedstrijd of een dagje golfen met relaties. In de amateursport liggen voor sponsoren ook zeker mooie kansen. Bedrijven kiezen voor sportsponsoring, omdat zij zich graag associëren met aspecten die samenhangen met sport. Sport is immers gezond, bevordert de teamgeest en verbroedert. Sporten is dynamisch, hard werken en zelfs sexy. Uit onderzoeken is gebleken dat sport – na het gezin – op de tweede plaats komt op de lijst van alle dingen die mensen het meest bezighouden.