U bent hier

4.2 Vraag en aanbod

Laatst gewijzigd: mei 2021

creativiteit

Na het inrichten van de sponsorpakketten moet u daadwerkelijk sponsors gaan werven. Wat heeft u allemaal ‘in huis’ dat interessant kan zijn voor bedrijven? Probeer uw stichting of vereniging even te beschouwen als een winkel. Wat is er bij u allemaal te koop? Ga met de sponsorcommissie een avondje bij elkaar zitten, pak er een biertje of wijntje bij, en na een paar uur heeft u vast wel een lijst met opties waarmee u sponsors de komende jaren kunt blijven verrassen! Er komen ongetwijfeld mogelijkheden ter sprake waaraan u nog niet eerder had gedacht. Denk aan de gebruikelijke mogelijkheden, maar probeer de gebaande paden ook eens te verlaten. Creativiteit wordt door bedrijven op prijs gesteld en, nog belangrijker, als u ongebruikelijke, opvallende mogelijkheden aanbiedt, levert u dat een concurrentievoordeel op ten opzichte van uw concurrentsponsorwervers.

4.2.1 Interesse wekken

interesse

personeel

Toch moet u ervoor blijven zorgen dat u de taal van het bedrijfsleven blijft spreken. Waarmee kunt u de interesse wekken van het bedrijfsleven?:

  • reclame op kleding, vlaggen, borden, briefpapier, online zichtbaarheid, advertenties in uw uitingen;
  • het recht op gebruik van foto’s en logo’s van de gesponsorde voor eigen uitingen;
  • door de gesponsorde geschreven artikelen voor het personeelsblad;
  • toegangskaarten voor symposia en feesten;
  • lidmaatschap van een businessclub waar men kan netwerken;
  • clinics, demonstraties, lezingen voor (familieleden van) personeel;
  • adressen van leden (let wel op de privacywetgeving!);
  • het recht op directe verkoop bij evenementen;
  • het recht om monsters uit te mogen delen bij evenementen;
  • de mogelijkheid om rechtstreeks personeel of stagiairs te werven;
  • de mogelijkheid om eigen producten of diensten te laten testen;
  • een goed imago bij verschillende doelgroepen, gevoed door de positieve associatie met uw organisatie.

4.2.2 Mogelijkheden

USP

Met deze lijst in het achterhoofd kunt u ongetwijfeld al een groot aantal mogelijkheden bedenken. Het is belangrijk dat u probeert aan te sluiten bij de belangen van uw (potentiële) sponsor. Discussieer verder eens over de volgende vragen:

  • Hoe kan de sponsor via u een echte dialoog aangaan met uw achterban?
  • Kunt u iets doen waardoor de sponsor direct handel heeft?
  • Heeft u iets waarmee de sponsor echt indruk kan maken op zijn doelgroepen?
  • Kunt u iets bedenken waarmee uw sponsor zeker de krant haalt?
  • Wat zijn uw USP’s (unique selling points)? Wat heeft u dat een sponsor nergens anders (zo goedkoop) kan kopen?

4.2.3 Concreet voorstel

clubblad

imagoboost

Probeer zelf zo veel mogelijk werk te doen en met een concreet voorstel naar de sponsor te stappen. Een paar voorbeelden:

  • Bied sponsors de mogelijkheid om een kraampje in te richten bij een evenement. En bied hun daarbij de mogelijkheid aan om prijzen of kortingsbonnen uit te delen. Zo krijgen ze zeker extra klanten over de vloer.
  • Heeft u een clubblad of een nieuwsbrief? Bied sponsors dan de mogelijkheid om iets unieks aan te bieden (‘alleen voor onze leden’) via dat orgaan. U kunt hierbij denken aan een rentekorting bij hypotheken of korting op verzekeringen.
  • Stel voor om in plaats van de bedrijfsnaam een goed doel onder de aandacht te brengen via uw verenigingskleding. Leden, supporters, personeel en klanten zullen daarover praten: ‘Het was een idee van hoofdsponsor Makelaar Jansen om de naam en het gironummer van War Child op onze voetbalshirts te zetten.’ Zoiets kan zorgen voor een enorme imagoboost voor de sponsor.
  • Lever muurdecoratie voor de bedrijfsruimte van de sponsors. Denk aan tekeningen van jeugdleden of mooie foto’s die uw vereniging of stichting portretteren. Laat de sponsor daarbij een korte uitleg plaatsen (een ingelijst A4’tje over de sponsorrelatie). Zoiets brengt de sponsorrelatie bij de sponsor ‘thuis’ tot leven.
  • Breng originele sponsoruitingen aan. Bekende succesverhalen zijn een kalender met foto’s van leden, kleedkamers en zalen van uw gebouw vernoemen naar sponsors, uitingen in lichtmasten of op plekken waar veel aanloop is, uitingen opzettelijk in spiegelbeeld aanbrengen, of verticaal in plaats van horizontaal.
  • Waslijst aan mogelijkheden

  • brainstorm

    Het eindresultaat van de brainstorm met de sponsorcommissie is, als het goed is, een waslijst aan mogelijkheden die u sponsors kunt bieden. De volgende stap is het verdelen van al deze mogelijkheden over de sponsorpakketten. Is dat gebeurd, dan moet u tot slot nog een prijskaartje aan de verschillende pakketten hangen.