U bent hier

4.1 Sponsorpakket samenstellen

Laatst gewijzigd: mei 2021

waarde

De volgende stap is het inrichten van uw sponsorpakketten. Deze pakketten vormen straks het hart van uw sponsorvoorstel, waarmee u het bedrijfsleven gaat benaderen. De vraag is nu hoe uw prestaties eruitzien en wat u sponsors allemaal kunt aanbieden. Ook moet u zich afvragen hoe u de waarde bepaalt van de verschillende pakketten die u straks ‘te koop’ aanbiedt.

Inrichten

hoeveelheid

subsponsorpakket

waardebepaling

Waar moet u aan denken als u de sponsorpakketten gaat inrichten?

  • De hoeveelheid sponsorpakketten: niet te veel, maar ook niet te weinig. Te veel pakketten kan een te zware belasting opleveren voor uw organisatie. Verkoopt u echter maar één pakket, dan is er te weinig keus voor de verschillende sponsors.
  • Zorg ervoor dat sponsors kleine ‘sprongetjes’ omhoog kunnen maken. Kies bijvoorbeeld voor drie verschillende pakketten, een ‘vriend-van-pakket’, een subsponsorpakket en een hoofdsponsorpakket.
  • Streef gelijkwaardigheid na bij prestaties en tegenprestaties – sponsoring is geen cadeautje (zie ook de volgende paragraaf over de waardebepaling).
  • Doe vooral geen beloften die u niet kunt nakomen. Beloof dus niet dat de naam van de sponsor in de krant of op televisie komt als u dat niet kunt waarmaken. U kunt natuurlijk wel aangeven dat zulke media-aandacht een leuk extraatje kan zijn.

Fiscale voordelen

uitgave

Ontwikkel een specifiek pakket voor bedrijven die uw organisatie wel willen steunen maar er geen ruchtbaarheid aan willen geven. Wil een bedrijf eigenlijk alleen als donateur instappen en toch profiteren van de fiscale voordelen met betrekking tot sponsoruitgaven, dan zal het bedrijf toch moeten kunnen aantonen dat de uitgave in het belang van de onderneming is gedaan en dat er een pakket met commercieel waardevolle tegenprestaties is ontvangen (zie ook hoofdstuk 9 over de fiscale aspecten van sponsoring).