U bent hier

1.4 Het belang van sponsoring

Laatst gewijzigd: mei 2021

Hoort u de verhalen ook wel eens van collega-bestuurders die klagen dat het maar niet wil lukken met sponsoring? Natuurlijk, sponsorzoekers krijgen vaak ‘nee’ te horen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar in de praktijk blijkt dat er jaarlijks honderden miljoenen euro’s van hand tot hand gaan in het kader van sponsordeals, hoewel de rek eruit lijkt te zijn (zie kader).

Voorstel

communiceren

Als de sponsorzoeker met een goed voorstel komt waardoor een bedrijf gericht, voordelig en risicoloos kan communiceren, dan zegt een bedrijf al snel ‘ja’. Uit ieder onderzoek blijkt in elk geval dat sponsoring in Nederland een gezonde business is waar ondanks een terugloop nog altijd veel geld in omgaat. Een business waar u met uw stichting of vereniging ook deel van kunt uitmaken. Maar let op: voor niets gaat de zon op. Sponsoring doet u er niet zo maar even naast.

Sponsorbestedingen onder druk

sponsormonitor

Tot 2010 kon het niet op wat sponsoring betrof. De bedragen die het bedrijfsleven uitgaf aan sponsoren, stegen ieder jaar. Inmiddels is dat wel anders. De afgelopen vijf jaar zijn de sponsorbestedingen met in totaal 8% teruggelopen, zo blijkt uit de sponsormonitor 2016. Vooral de kunst- en cultuursector kreeg flinke klappen. In totaal komen de bestedingen voor heel 2016 uit op € 772 miljoen. Het lijkt er wel op dat het tij gaat keren: ten opzichte van 2015 is er maar een lichte daling te bespeuren.

Bewerkelijk

Als u nog geen ervaring heeft met sponsoring en u overweegt hiermee aan de slag te gaan, houdt u er dan wel rekening mee dat sponsoring bewerkelijk is. Naast tijd en moeite moet u ook beschikken over de juiste mensen. Voor de werving en het behoud van sponsors moet u bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van mensen die gepokt en gemazeld zijn in het bedrijfsleven.

vrijwilligers

fondsen

Geen gladde verkopers, niet alleen maar (iets te) enthousiaste vrijwilligers, maar professionals: mensen die zaken doen dankzij netwerken, die oog hebben voor valkuilen, die verstandig en helder overkomen. Van subsidieverlenende instanties of fondsen bent u misschien gewend dat u bij hen moet rapporteren, maar daarmee is de kous dan vaak ook wel af.

Investeren

relatiebeheer

Bij sponsoring komt meer kijken dan bij subsidies. U moet beleid ontwikkelen en werving verzorgen, contracten opstellen en aan relatiebeheer doen. De uitvoering van de tegenprestaties die u sponsors aanbiedt, kost u ook geld en tijd. Denk hierbij aan het organiseren van een uitje voor de sponsors of het produceren van zaken waar de reclame van de sponsor op moet komen.

Afspraken

reclamebord

Dit soort zaken regelt u niet zomaar op een vrijdagmiddag. Het maken van goede afspraken met de sponsor is ook essentieel. Wie betaalt bijvoorbeeld voor het maken van reclameborden en wie zorgt dat ze er komen? Doet u dat of is dit de taak van de sponsor? Dat reclamebord speelt natuurlijk pas op het moment dat u daadwerkelijk sponsors heeft gevonden. Eerst moet u nog sponsors werven. Verkijkt u zich niet op de aanloop hier naartoe. Als u sponsoring serieus neemt, investeer dan eerst in het opstellen van een goed sponsorplan en een sterk sponsorvoorstel. Hoe u dit moet doen, kunt u lezen in het volgende hoofdstuk.