U bent hier

1.2 Verschil met doneren

Laatst gewijzigd: mei 2021

donaties

Uw organisatie kan zich op twee manieren laten ondersteunen door bedrijven: via donaties en via sponsoring. Eenvoudig gezegd is bij donaties geen tegenprestatie van uw kant verplicht (of zelfs niet gewenst), terwijl dit bij sponsoring juist wel het geval is. Met echte sponsoring streven twee partijen een eigen doel na.

Onduidelijk

Het verschil tussen doneren en sponsoring is vaak niet helemaal duidelijk, zelfs niet voor de betrokken partijen. Organisatie X zegt bijvoorbeeld ‘een goed doel te sponsoren’, terwijl het eigenlijk om een pure donatie gaat: de organisatie hoeft niets terug te hebben voor de prestatie en zij loopt niet te koop met de inhoud van de deal.

Strikt genomen

gift

Andersom zegt bedrijf Y trots te zijn op zijn ‘donatie’ aan de plaatselijke biljartvereniging. De directeur van de ‘donerende’ organisatie wil echter wel graag dat de voorzitter van de biljartvereniging in ruil voor de ‘gift’ poseert op een foto voor bij het persbericht en het zou ook fijn zijn als de organisatie haar brochure mee mag sturen met de jaarlijkse acceptgirokaart voor de contributie. Dit is dus strikt genomen sponsoring.

MVO schept duidelijkheid

donateur

De wijze waarop organisaties omgaan met het actuele thema ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ (MVO) maakt het verschil tussen doneren en sponsoren nog wat duidelijker. Steeds meer organisaties zeggen ‘maatschappelijk verantwoord te ondernemen’, met aandacht voor people, planet en profit. Onderdeel van de MVO-activiteiten kan de ondersteuning zijn van één of meerdere non-profitorganisaties. Als een organisatie deze steun duidelijk uitdraagt naar de buitenwereld toe, is er sprake van sponsoring. Houdt de organisatie het echter stil, dan is zij donateur.