1.3 Redenen om te sponsoren
Voor een goede samenwerking met uw sponsor is het noodzakelijk om te weten waarom organisaties sponsor willen zijn. Er zijn diverse redenen waarom sponsoring voor organisaties interessant is.
Communicatie
economisch
Of het economisch tij nu meezit of niet, organisaties zullen altijd moeten blijven investeren in communicatie met hun doelgroepen. Dat kan via traditionele reclame, bijvoorbeeld in kranten of bladen, maar het kan ook via sponsoring. Voor een organisatie kan dit, juist in economisch mindere tijden, een uitstekend en vaak goedkoper alternatief zijn.
Commercieel oogmerk
Uw organisatie heeft geen commercieel oogmerk, dus u zult voor een advertentie in uw clubblad waarschijnlijk een lager tarief vragen dan de lokale huis-aan-huiskrant in rekening brengt voor het plaatsen van dezelfde advertentie. De krant is namelijk afhankelijk van advertentie-inkomsten. Daarnaast kunt u in tegenstelling tot bij adverteren de sponsor extra’s bieden in ruil voor de investering die hij doet. Dit soort zaken maken u een interessante samenwerkingspartner.
Pijlers
relatieontvangst
rechten
Er zijn drie pijlers van sponsoring en wel de volgende:
- De eerste pijler is de meest traditionele, namelijk de mogelijkheid om ‘logo’s te plakken’.
- Pijler twee is ‘relatieontvangst’. U kunt waardevolle mogelijkheden bieden waarmee de sponsor zijn relaties kan ontvangen (‘fêteren’). Denk bijvoorbeeld aan een ‘fundraising’ sport- of muziekevenement dat door uw organisatie op touw is gezet. Uw sponsor krijgt hiervoor dan gratis toegangskaarten. Samen met enkele belangrijke relaties bezoekt de directeur uw evenement. In een informele omgeving worden relaties versterkt of men doet er zelfs zaken.
- Pijler drie zijn ‘de associatieve rechten’. U kunt de sponsor bepaalde rechten bieden die gekoppeld zijn aan u als gesponsorde. Dit is vaak de minst besproken, maar zeker niet de minst belangrijke reden voor een bedrijf om sponsor te worden van uw stichting of vereniging. Een sponsor krijgt het recht zijn naam te associëren met die van u. Uw organisatie verricht goed, vrijwillig werk en de sponsor kán naar buiten toe aangeven dat hij daaraan zijn steentje bijdraagt. Sponsoring dient dan als middel om het imago voor de buitenwereld te verbeteren.
Risico’s
Veel bedrijven zijn terughoudend om sponsoring van ‘goede doelen’ extern bekend te maken. Ze zien dan meer risico’s dan kansen. Op zich is dit soms ook wel te begrijpen. In de praktijk is vaak gebleken dat communicatie rond een gesponsord project averechts kan werken. Het wordt lang niet altijd gewaardeerd als bedrijven zich verbinden aan een goed doel.
Negatieve reacties
borstklopperij
Mensen die bij een bedrijf betrokken zijn, zoals de eigen werknemers, aandeelhouders, klanten, leveranciers en buren kunnen negatief reageren op de sponsoring van goede doelen en het bedrijf beschuldigen van ‘borstklopperij om niets’ en ‘een paar stuivers geven om een schuldgevoel af te kopen’.
Ook reacties als ‘aan de ene kant geld geven aan liefdadigheid en aan de andere kant mensen op straat zetten’ en ‘ik heb geen zin om op mijn vrije zaterdag suikerspinnen te verkopen aan mensen met een beperking’ zijn bepaald niet ongewoon.
De achterban in de spotlights
boodschap
Als het goed is, behoren de leden van uw achterban ook tot de doelgroep van de sponsor. Dit moet een belangrijke reden zijn waarom u met elkaar in zee gaat. Via sponsoring kan uw sponsor veel gerichter communiceren dan met een ‘gewone’ advertentie. Dat laatste is toch al snel ‘schieten met hagel’. Bij sponsoring wordt de doelgroep geconfronteerd met een boodschap van de sponsor in de leuke, prettige of informele omgeving van de gesponsorde. En de sponsor komt met een boodschap die ook te maken heeft met de gesponsorde of met zijn achterban.
Sponsoringbeleid
risico’s
Toch is het gelukkig zo dat sponsoring veel meer kansen biedt dan risico’s. Alle risico’s zijn te ondervangen met professioneel sponsoringbeleid en ‘professioneel’ werkende vrijwilligers. Gaat u met sponsoring aan de slag, dan moet u het vanaf dag één beschouwen als een puur zakelijke aangelegenheid. U moet er, net als de sponsor, als een bedrijf instaan. Alleen dan bent u in staat om, samen met uw sponsorende partners, te anticiperen op de kansen en risico’s.
Producten of diensten
gratis
Een ander belangrijk voordeel van sponsoring voor een bedrijf is de mogelijkheid om producten of diensten aan te bieden in plaats van geld. Dit kan gratis of met korting. Een organisatie die bijvoorbeeld cursussen aanbiedt aan haar leden (zoals een taalcursus, een computercursus, een cursus ‘spreken in het openbaar’) kan deze cursus laten verzorgen door een medewerker van de sponsor. Zo kost het de sponsor geen geld én maakt hij tegelijkertijd reclame voor het bedrijf.
expertise
Mocht een cursist in de toekomst op zoek gaan naar een dienstverlener op het vakgebied van de sponsor (bijvoorbeeld een computer- of ICT-bedrijf), dan zal hij eerder geneigd zijn te kiezen voor het bedrijf waarvan hij iemand al kent en van wiens expertise hij al eens heeft ‘geproefd’.