3.1 De statuten
bevoegdheden
vertegenwoordigings-bevoegdheid
reglementen
In de statuten kunt u bepalen wat de bevoegdheden van de bestuursleden zijn. U moet hierbij denken aan besluiten nemen over het kopen, verkopen of een hypotheek nemen op panden of overeenkomsten aangaan waarbij de organisatie borg staat of medeschuldenaar is. In de statuten kunnen deze bevoegdheden worden beperkt of aan voorwaarden worden verbonden. U kunt bijvoorbeeld een maximumbedrag opnemen waartegen (een lid van) het bestuur verplichtingen namens de vereniging of stichting kan aangaan. De statuten regelen tal van zaken betreffende de organisatie van de stichting. U kunt daarbij denken aan:
- de financiële regels met betrekking tot:
- het vermogen,
- het boekjaar,
- de begroting,
- de jaarrekening,
- de controle van de jaarrekening;
- het sluiten van overeenkomsten;
- de vertegenwoordigingsbevoegdheid;
- de frequentie van vergaderen;
- de besluitvorming en wijze van stemmen;
- het beloningsbeleid van bestuurders;
- de eventuele aanwezigheid van een Raad van Toezicht;
- de bevoegdheden van een Raad van Toezicht;
- het vaststellen en wijzigen van reglementen;
- ontbinding van de stichting;
- besluitvorming in gevallen waarin de statuten niet voorzien.
De stichting moet de mogelijkheid hebben om de statuten te wijzigen. Is dit niet het geval, dan kan de hulp van de rechter worden ingeroepen. Dit verzoek kan worden gedaan door de oprichter van de stichting, het bestuur en het Openbaar Ministerie als de statuten tot ongewenste gevolgen leiden.
Vertegenwoordigingsbevoegdheid
nietigheid
Bij een stichting zijn de bestuursleden allemaal individueel bevoegd de stichting te vertegenwoordigen. Als één van de bestuursleden zijn bevoegdheid overschrijdt, is de stichting in principe gebonden aan de aankoop. De nietigheid van de koop kan alleen ingeroepen worden als bij de verkoper bekend was dat er een beperking was, dit kan hij meestal alleen weten als de bevoegdheid bij KvKHandelsregister staat ingeschreven.
Statuten van de vereniging
contributie
lidmaatschap
Bij de statuten van de vereniging moeten – buiten de bij de stichting genoemde zaken – alle verplichtingen van de leden worden vermeld, zoals betaling van de contributie, eventuele gedragsregels of de wijze waarop deze verplichtingen worden vastgesteld. Ook het orgaan, het bestuur of de algemene ledenvergadering, die deze verplichtingen oplegt moet in de statuten staan. Worden de verplichtingen gedurende het bestaan verzwaard, dan moeten de leden de mogelijkheid hebben om binnen een maand hun lidmaatschap op te zeggen.
De vereniging kan op deze manier ten behoeve van de leden verplichtingen aangaan, waar alle leden zich aan moeten houden. Wel moeten deze verplichtingen overeenkomen met de doelstelling van de vereniging.
Ledencontract voor tenues
De plaatselijke voetbalvereniging heeft met een sportkledingzaak in de regio een contract afgesloten voor nieuwe voetbalkleding voor de club. De sportkledingzaak steekt alle elftallen tegen een gereduceerd bedrag in het nieuw. Alle nieuwe leden moeten echter ook hun tenue bij de sportkledingzaak kopen. De algemene ledenvergadering heeft met dit contract ingestemd. Het bestuur kan dus leden die hun sportkleding in een andere winkel kopen hierop aanspreken en hiervoor ook sancties opleggen.
Specifiek voor de vereniging moet u in de statuten ook een bepaling opnemen over de benoeming en het aftreden van de bestuursleden. Ook alle belangrijke regels rondom de algemene ledenvergadering, zoals hoe vaak en hoe lang van tevoren de oproep moet worden gedaan, moet u in de statuten vermelden. Verder kunt u bijvoorbeeld in de statuten opnemen dat een besluit rechtsgeldig is bij een bepaald minimumaantal aanwezige leden. Voorbeeldstatuten vindt u op rendement.nl/bestuurdossier.