U bent hier

3.2 Behoud vrijwilligers

Laatst gewijzigd: mei 2021

Hoe kunt u vrijwilligers zo motiveren dat ze zich aan uw organisatie blijven verbinden? Centraal uitgangspunt om vrijwilligers te motiveren is ervan uit te gaan dat mensen, – en dus ook vrijwilligers – veranderen door de tijd heen. Hun levensomstandigheden veranderen, hun mogelijkheden en beperkingen, hun motivatie en hun behoeften. De sleutel tot het motiveren van vrijwilligers is dan ook ze te blijven volgen. Willen zij nog wat u in eerste instantie van hen wilde? Zoeken ze een nieuwe uitdaging? Missen ze iets? Door uw vrijwilligers goed te motiveren kunt u ze behouden.

Vinger aan de pols

Mensen hebben verschillende redenen om actief te worden als vrijwilliger. Bij de meesten spelen zelfs meerdere motieven een rol. Het kan zijn dat deze motieven in de loop van de tijd veranderen. Bijvoorbeeld: iemand komt in eerste instantie bij u binnen om weer structuur in zijn dag te krijgen. Na verloop van tijd kan de wens tot ontplooiing steeds belangrijker worden.

Houd daarom de vinger aan de pols en zorg ervoor dat u of iemand anders in uw organisatie, bijvoorbeeld zijn mentor, regelmatig met vrijwilligers spreekt over hun ervaringen en eventueel veranderde wensen.

Meedenken

Behalve de motieven van vrijwilligers kunnen ook hun omstandigheden veranderen in de loop van de tijd. Stel: de penningmeester wordt ziek en heeft de energie niet meer voor die vier halve dagen die u ooit met elkaar had afgesproken. Dit hoeft geen (groot) probleem te zijn. U kunt tenslotte meedenken in oplossingen: door bijvoorbeeld het takenpakket van de vrijwilliger aan te passen. Een beetje flexibele organisatie zorgt ervoor dat penningmeester een ‘duobaan’ wordt.

Vijf vragen uit de 5xB-methode

De vijf vragen uit de 5xB-methode voor het behouden van uw vrijwilligers zijn:

  • Zijn het werk en de organisatie nog interessant genoeg voor de vrijwilliger?
  • Past de organisatie zich aan als de omstandigheden van vrijwilligers veranderen?
  • Welke vrijwilligerscarrière en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden kan ik bieden?
  • Wat mist de vrijwilliger?
  • Denkt de organisatie mee over ‘the next step’ van de vrijwilliger, ook als die elders wil gaan werken?
  • Ontwikkelingen bijhouden

    Sommige vrijwilligers zijn vooral op zoek naar ‘veiligheid’: zij hebben plezier in een duidelijke vaste taak, zij willen weten waar ze aan toe zijn. Andere vrijwilligers willen graag werk doen waarin ontwikkelingsmogelijkheden zitten. Het blijkt goed te werken om vrijwilligers al in een vroeg stadium te betrekken bij projecten die u wilt gaan doen. Meedenken en meewerken aan de voorbereiding vergroot de betrokkenheid van vrijwilligers.

    takenpakket

    Als u bewust tijd maakt om met uw vrijwilligers te praten over hun wensen en hun ontwikkelingen bijhoudt, dan moet u er ook voor zorgen dat daar iets mee gebeurt. Soms kunt u op een betrekkelijk simpele manier zorgen voor meer werkplezier. Door het takenpakket enigszins te veranderen bijvoorbeeld. Sta open voor de mogelijke behoefte aan groei en bied die vrijwilligers die dat nodig hebben veiligheid.

    Aanpassingen

    Het zit hem soms in kleine dingen, het gevoel ergens thuis te horen en plezier te hebben in je werk. Het kan daarom geen kwaad om van vrijwilligers te horen of ze misschien met kleine aanvullingen of aanpassingen een stuk gelukkiger zouden zijn op hun werkplek. Als iemand iets ‘mist’, kan dat in allerlei dingen zitten. De sfeer binnen de organisatie, bijvoorbeeld. Sta er eens bij stil en luister dus ook naar klachten.