U bent hier

7. Social media

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Meer dan de helft van de Nederlandse organisaties is actief op social media. Hoe actief? Dat verschilt nogal. Sommige organisaties zien het als een noodzakelijk kwaad. Voor andere is het een leuke bijkomstigheid en weer andere hebben er al hun pijlen op gericht. Hoe actief u ook bent, u kunt er vast meer uit halen dan u denkt. Niet alleen nuttige informatie en praktische tips, maar ook nieuwe contacten en leads. En wie weet: als u zich erin verdiept, krijgt u er nog plezier in ook!

Het is intussen een cliché: wie wil meetellen, moet actief zijn op social media. Bij sommige organisaties schieten de socialmediaprofielen dan ook als paddenstoelen uit de grond. Toch is dat geen garantie voor zakelijk succes. ­Begin dus niet in het wilde weg accounts aan te maken, maar bedenk eerst wat u wilt bereiken met uw aanwezigheid op ­social media. Dat bespaart u veel tijd en moeite.

Social media zijn niet meer weg te denken uit het communicatielandschap. Ook zakelijk bieden ze veel kansen: om meer naamsbekendheid te krijgen, bezoekers naar de website te trekken of klanten extra service te bieden. Ook worden ze steeds vaker als advertentie- of verkoopkanaal gebruikt. Toch is lang niet iedere organisatie zich bewust van het nut...
De wereld is kleiner dan u denkt. Dat is wat LinkedIn meer dan welk ander sociaal platform duidelijk maakt. Het is een platform waarop u zichzelf en uw organisatie zichtbaar kunt maken, met anderen in contact kunt komen, om hulp kunt vragen en hulp kunt bieden. De kracht van dit zakelijke netwerk is dat u niet alleen contact kunt leggen met mensen...
Bij Twitter kunt u korte berichten (‘tweets’) van maximaal 140 tekens delen. Mensen kunnen op uw tweets reageren en u volgen. Twitter wordt ook wel ‘real time microbloggen’ genoemd. Hoewel het platform fanatieke twitteraars en volgers kent, stagneert de groei van Twitter. Maandelijks maken zo’n 2,6 miljoen mensen gebruik van Twitter, maar er komen...
De mogelijkheden om Facebook commercieel te gebruiken, zijn uitgebreid. Behalve dat u een bedrijfspagina kunt aanmaken op Facebook, kunt u er bijvoorbeeld ook op adverteren. Een bedrijfspagina op Facebook lijkt op een persoonlijk profiel, maar heeft speciale functies voor bedrijven. Aandachtspunten Een aantal aandachtspunten voor een...