7.2 LinkedIn
zakelijk netwerk
De wereld is kleiner dan u denkt. Dat is wat LinkedIn meer dan welk ander sociaal platform duidelijk maakt. Het is een platform waarop u zichzelf en uw organisatie zichtbaar kunt maken, met anderen in contact kunt komen, om hulp kunt vragen en hulp kunt bieden. De kracht van dit zakelijke netwerk is dat u niet alleen contact kunt leggen met mensen die u al kent, maar juist ook met mensen die u via bestaande contacten kunt leren kennen, op eigen initiatief of op initiatief van de ander of omdat u aan elkaar wordt voorgesteld.
7.2.1 Netwerk
Op LinkedIn bestaat uw netwerk uit eerste-, tweede- en derdegraads contacten (en leden van LinkedIn-groepen waarbij u zich heeft aangesloten):
- eerstegraads: personen met wie u rechtstreeks bent verbonden omdat ze uw contactverzoek hebben geaccepteerd of omdat u op hun uitnodiging bent ingegaan. U ziet een eerstegraads pictogram naast hun naam in de zoekresultaten en op hun profiel. U kunt contact met hen opnemen door een bericht op LinkedIn te versturen;
- tweedegraads: personen die verbonden zijn met uw eerstegraads contacten. U ziet een tweedegraads pictogram naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel. U kunt hun een uitnodiging sturen door op ‘Connectie maken’ te klikken of contact op te nemen via een InMail;
- derdegraads: personen die verbonden zijn met uw tweedegraads contacten. U ziet een derdegraads pictogram naast hun naam in zoekresultaten en op hun profiel. Als u hun volledige voor- en achternaam ziet, kunt u hun een uitnodiging sturen door op ‘Connectie maken’ te klikken. Ziet u alleen de eerste letter van hun voornaam, dan kunt u in principe alleen contact met hen opnemen via een InMail.
Om LinkedIn-leden te bereiken die geen contact van u zijn, kunt u een InMail sturen. Dit doet u door rechtsboven op de profielpagina van de persoon of in de zoekresultaten op ‘InMail verzenden’ te klikken. Voor deze functie heeft u een (betaald) Premium-account nodig.
7.2.2 Functies
Hoewel u met het gratis (Basic) account een heel eind komt, biedt een betaald account meer mogelijkheden. Dit kan interessant zijn als u LinkedIn bijvoorbeeld intensief wilt gebruiken voor het werven van personeel of voor het genereren van leads. Binnen het betaalde Premium-account zijn er verschillende modules:
- Business Plus: voor individuen en organisaties die nóg meer denken te halen uit een groter of sterker netwerk. Kosten: € 44,99 (exclusief BTW) per maand of bij jaarlijkse facturering: € 419,88 (exclusief BTW) per jaar. Sales Navigator Professional: voor het verwerven van leads en andere verkoopmogelijkheden. Kosten: € 59,99 (exclusief BTW) per maand of bij jaarlijkse facturering: € 575,88 (exclusief BTW) per jaar.
- Recruiter Lite: voor organisaties die LinkedIn als instrument voor werving en selectie willen gebruiken en kandidaten bijvoorbeeld automatisch willen volgen. Kosten: € 89,95 (exclusief BTW) per maand of bij jaarlijkse facturering: € 899,40 (exclusief BTW) per jaar.
- Job Seeker: voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan en zichzelf actief onder de aandacht willen brengen van recruiters. Kosten: € 21,99 (exclusief BTW) per maand.
7.2.3 Profiel
LinkedIn is een zakelijke netwerkwebsite. Mensen bezoeken de site om zich een beeld te vormen van u of uw organisatie, bijvoorbeeld voorafgaand aan een sollicitatie, netwerkgesprek of zakelijke onderhandeling.
bedrijfspagina
vindbaarheid
Maak dus een goede eerste indruk met uw persoonlijke profiel en bedrijfspagina. Beschrijf kort en bondig wat uw expertise is, zorg dat uw profiel zo volledig mogelijk is en gebruik relevante trefwoorden. Daarmee vergroot u immers niet alleen de leesbaarheid, maar ook de vindbaarheid van het profiel.
Presentatie
Een aantal andere aandachtspunten voor de presentatie van uw (bedrijfs)profielpagina:
- Startpagina: de pagina die u als eerste ziet als u inlogt op LinkedIn. Bij een persoonlijk profiel is dit een pagina met berichten en updates van mensen uit uw netwerk. Bij een bedrijfsprofiel kunt u hier algemene informatie over uw organisatie kwijt (bedrijfstak, bedrijfsgrootte, website enzovoorts) en zelf updates plaatsen. Zorg bij een bedrijfspagina voor een goedgevulde, actuele startpagina.
- Headline: of u nu op persoonlijke titel of uit naam van uw organisatie opereert: kies een rake maar vindbare headline. De headline – de zin onder uw (organisatie)naam en foto – is namelijk het eerste wat mensen zien als ze een zoekopdracht uitvoeren. Deze bepaalt ook vaak of mensen op uw naam klikken om uw profiel te bekijken.
- Foto of beeld: kies bij een persoonlijk profiel voor een professionele foto (laat de kiekjes met tropische cocktails, uw favoriete huisdier of schattige kind dus achterwege) en kies bij een bedrijfsprofiel voor een herkenbaar beeld, zoals het logo of een ander beeldmerk.
referenties
Hoe completer een persoonlijk profiel is, hoe beter het vindbaar is in zoekresultaten. Maak dus optimaal gebruik van de mogelijkheden om uw profiel te ‘verrijken’ door documenten toe voegen, zoals relevante publicaties, een portfolio, links, video’s of presentaties.
Tips voor bedrijfspagina
Behalve aandacht vragen voor uw producten of diensten is uw bedrijfspagina op LinkedIn een mooie plek voor referenties van klanten. De optie ‘volgen’ biedt belangstellenden (bijvoorbeeld potentiële werknemers of zakenpartners) bovendien de mogelijkheid om uw bedrijfspagina te volgen of te delen via LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+. Stel dat u bijvoorbeeld een vacature plaatst (tegen betaling), dan kunnen uw volgers daar een melding van krijgen. Overigens is het soms minstens zo effectief om het in een relevante groep te melden als er bij uw organisatie een functie beschikbaar komt.
7.2.4 Contacten
importeren
aanbeveling
Hoe verzamelt u nu relevante contacten die u kunnen helpen om uw zakelijke doelen te verwezenlijken? Allereerst biedt LinkedIn de optie om contacten te importeren uit adresboeken en e-mailprogramma’s (Outlook, Gmail, Hotmail, enzovoorts). Op basis van uw eigen profiel doet LinkedIn zelf suggesties, maar u kunt natuurlijk zelf ook zoeken op organisatie, functietitel, branche of relevante trefwoorden. Afhankelijk van uw account (betaald of gratis) heeft u meer of minder mogelijkheden om direct in contact te komen met mensen buiten uw eigen netwerk. Heeft u geen Premiumaccount, maar ziet u iemand in het netwerk van één van uw contacten die interessant kan zijn, dan kunt u uw contact vragen of hij u wil introduceren bij deze partij. Om uw kennis en vaardigheden onder de aandacht te brengen bij nieuwe contacten kunt u bovendien vragen om aanbevelingen van mensen die eerder met u hebben samengewerkt.
Contact onderhouden
Om een netwerk levendig te houden, moet u het onderhouden. Neem deel aan discussies in groepen, plaats zelf regelmatig updates en feliciteer uw contacten als ze bijvoorbeeld een nieuwe baan krijgen, een opdracht succesvol afronden of een nieuwe dienst lanceren.
De frequentie en het soort meldingen kunt u zelf instellen, maar ook hoe u bericht krijgt van LinkedIn (individuele mail, dagelijks, wekelijks of helemaal niet).
Groepen
Ook lid worden van bepaalde groepen of zelf een groep oprichten, kan interessant zijn. Als u bijvoorbeeld evenementen of trainingen organiseert, kunt u daar een LinkedIn-groep aan koppelen. Deze biedt de deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen, tips uit te wisselen en met elkaar in contact te komen en te blijven. Dit is vaak gemakkelijker dan zelf een forum optuigen. Neemt u bovendien deel aan discussies, dan werkt u aan uw online zichtbaarheid en kunt u zich misschien wel tot autoriteit ontwikkelen.