U bent hier

8. Google Maps

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Was u vroeger op zoek naar een organisatie, dan pakte u de Gouden Gids erbij. Tegenwoordig is die plaats ingenomen door Google Maps. Het is dus belangrijk dat uw organisatie vermeld staat op Google Maps. Dat zorgt er namelijk voor dat (potentiële) klanten uw organisatie beter kunnen vinden. Daarnaast biedt Google Maps veel extra’s, zoals een virtuele rondleiding in uw organisatie en reviews van klanten of bezoekers. Hoe komt uw organisatie op de kaart van Google Maps?

naamsbekendheid

bereikbaarheid

Om naamsbekendheid en klanten te krijgen, investeert uw organisatie mogelijk in advertenties en promotiecampagnes. Klanten moeten immers weten welke producten en diensten uw organisatie levert. Dat is echter niet voldoende! Willen klanten, bezoekers of leveranciers langskomen, dan moet uw organisatie wel te vinden zijn. Als uw organisatie op Google Maps staat, kunnen klanten eenvoudig zien hoe het zit met de bereikbaarheid van het kantoor of de winkel. Daarnaast bent u op die manier te vinden voor potentiële klanten die op zoek zijn naar een bepaald product of dienst.

Eenvoudig zoeken in Google Maps

In de zoekbalk van Google Maps kunnen mensen eenvoudig zoeken door een product of dienst in te vullen en de regio aan te geven. Als u bijvoorbeeld ‘kantoorartikelen Rotterdam’ invult, krijgt u een kaart te zien met alle organisaties die aan de zoekcriteria voldoen.

Om uw organisatie zichtbaar te maken in Google Maps moet u zich aanmelden bij Google Mijn Bedrijf (voorheen was dat Google Places). Centraal Google Mijn Bedrijf is een centrale plek voor het invoeren en wijzigen van bedrijfs- en contactgegevens van uw organisatie. Deze gegevens hoeft u slechts eenmalig in te voeren en daarna worden ze automatisch...
Google Maps heeft niet alleen de mogelijkheid om een kaart te laten zien. Met de optie ‘Street View’ is ook te zien hoe de locatie en de buurt er in werkelijkheid uitzien: aan de hand van 360°-panoramafoto’s van straten op straatniveau. Bezoekers kunnen daardoor van tevoren de buitenkant van uw organisatie bekijken. Dit zegt echter niets over de...
Bezoekers kunnen in Google Maps een recensie schrijven over uw organisatie. Positieve ervaringen van eerdere bezoekers zijn belangrijk voor het promoten van uw organisatie. Dit kan er namelijk voor zorgen dat potentiële klanten over de streep worden getrokken en bij uw organisatie aankloppen. Organisaties met veel recensies zullen ook hoger worden...