U bent hier

7.4 Facebook

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: april 2016

De mogelijkheden om Facebook commercieel te gebruiken, zijn uitgebreid. Behalve dat u een bedrijfspagina kunt aanmaken op Facebook, kunt u er bijvoorbeeld ook op adverteren. Een bedrijfspagina op Facebook lijkt op een persoonlijk profiel, maar heeft speciale functies voor bedrijven.

Aandachtspunten

bedrijfsprofiel

Een aantal aandachtspunten voor een bedrijfsprofiel:

  • Maak een pagina aan en geen persoonlijk profiel (voor individuen). Een persoonlijk profiel aanmaken, is niet alleen tegen de gebruiksvoorwaarden van Facebook, maar u mist dan ook de voordelen van een bedrijfspagina (bijvoorbeeld paginastatistieken).
  • Een Facebookpagina mag geen kopie zijn van uw website. Als u op beide platforms dezelfde berichten plaatst, heeft uw doelgroep geen reden om naar Facebook surfen.
  • Als u zelf amper actief bent op de pagina, kunt u dat ook niet verwachten van uw doelgroep. Probeer de bedrijfs­pagina minimaal een paar keer per week te updaten.

Adverteren

advertenties

Via ‘Facebook for Business’ vindt u in het ‘Helpcentrum voor adverteerders’ uitgebreide informatie over het aanmaken van advertenties, de kosten van adverteren en het promoten van producten, diensten en evenementen. U kunt ook doelgroepstatistieken bekijken. Wilt u dat uw advertenties snel online staan, houd u dan aan het advertentiebeleid van Facebook. De regels kunt u ook downloaden als pdf.

Als u een Facebookpagina aanmaakt, krijgt u een lange URL. Niet erg handig als u naar de pagina wilt verwijzen. U kunt de URL aanpassen via facebook.com/username.