7.3 Twitter
microbloggen
Bij Twitter kunt u korte berichten (‘tweets’) van maximaal 140 tekens delen. Mensen kunnen op uw tweets reageren en u volgen. Twitter wordt ook wel ‘real time microbloggen’ genoemd. Hoewel het platform fanatieke twitteraars en volgers kent, stagneert de groei van Twitter. Maandelijks maken zo’n 2,6 miljoen mensen gebruik van Twitter, maar er komen nauwelijks nieuwe gebruikers bij. Het gerucht gaat dat Twitter zelfs overweegt om het maximum van 140 tekens per bericht – het handelsmerk van Twitter – los te laten.
Twitter: 140 tekens genoeg?
Twitter ontstond in het sms-tijdperk. Een sms bestaat uit maximaal 160 tekens. De oprichters van Twitter baseerden zich voor tweets op dit maximum van 160 tekens, waarbij ze twintig tekens reserveerden voor de gebruikersnaam: er bleven 140 tekens over. Het maximum van 140 tekens is al losgelaten voor persoonlijke berichten (Direct Messages) die twitteraars elkaar sturen. Mogelijk verdwijnt het dus ook voor tweets en krijgen gebruikers meer ruimte of krijgen ze de mogelijkheid om externe, langere bronnen te publiceren in de vormgeving van de app.
7.3.1 Zakelijk gebruik
klantenservice
Twitter wordt zakelijk ook gebruikt, bijvoorbeeld om gemakkelijk in contact te komen met doelgroepen, meer naamsbekendheid te krijgen of reclame te maken. Ook zijn er organisaties waarbij Twitter één van de mogelijkheden is om contact op te nemen met de klantenservice.
Ook als u niet van plan bent op korte termijn iets met Twitter te doen, is het slim om toch een account aan te maken. Hierdoor heeft u in ieder geval uw (organisatie)naam vastgelegd en heeft u geen gedoe als iemand anders dezelfde naam wil gebruiken voor zijn account.
7.3.2 Aandachtspunten
interactie
authentiek
De voordelen van Twitter zijn de gebruiksvriendelijkheid, de interactie en het feit dat het nieuws altijd heet van de naald is. Dat laatste is ook een nadeel, want een gerucht is algauw een feit en het kan lastig zijn om in de stroom van tweets op te vallen. Bij Twitter is het daarom belangrijk om:
- nuttig en interessant te zijn en te blijven voor uw volgers: maak een mix van nieuwsfeiten, advies, persoonlijke ervaringen en promotionele tweets. Zorg dat volgers echt iets kunnen leren of wees grappig (grappige tweets worden goed gelezen en vaak ook geretweet);
- authentiek te zijn: probeer uw merk als mens of persoonlijkheid neer te zetten, bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven of werknemers aan te wijzen die het bedrijfsprofiel beheren en met uw doelgroep in contact mogen treden. Dat geeft het Twitter-account meer smoel;
- niet alleen te zenden, maar ook echt gesprekken aan te gaan en u dienstbaar en servicegericht op te stellen. Laat zien dat u iets doet met feedback en vragen.