U bent hier

5.2 Werken met DISC

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

kennis

Wat heeft u als leidinggevende nu aan het DISC-model? Kennis van de medewerkers die u aanstuurt of met wie u samenwerkt is ontzettend belangrijk. Zo kunt u hen geschikte taken geven, effectieve teams samenstellen, de communicatie verbeteren en de juiste mensen aannemen.

5.2.1 Teams

kwaliteiten

prestaties

Alleen als u weet over welke kwaliteiten medewerkers beschikken, kunt u hen op een goede plek zetten. Als mensen werken op een positie die bij hen past, voelen ze zich waardevol en erkend. En dat heeft weer een positief effect op de prestaties. Dit geldt ook voor het samenstellen van teams. Bekijk welke persoonlijkheden er nodig zijn om tot goede resultaten te komen.

Aanvullen

blauwe types

Maar bekijk ook hoe teamleden elkaar kunnen aanvullen. Het heeft weinig zin om in een team allemaal ‘blauwe’ types te hebben. Alles wordt waarschijnlijk tot de puntjes uitgedacht, maar er komt weinig concreets van de grond. En een team met alleen ‘rode’ mensen zal waarschijnlijk snel ten onder gaan aan onderlinge machtsstrijd.

5.2.2 Communicatie

inzicht

uitdaging

Inzicht in persoonlijkheden helpt u ook in de communicatie en bij het behalen van uw doelen. Zo wordt een ‘rode’ medewerker geprikkeld door het vooruitzicht van een flinke bonus bij het binnenhalen van opdrachten. Maar een ‘groene’ medewerker wordt hier niet warm of koud van. Hij heeft niets met competitie en zo’n uitdaging werkt alleen maar verlammend voor hem. Aan u als leidinggevende de uitdaging om uw communicatie en aanpak aan te passen aan de medewerker die u voor u heeft. Meer over communicatiestijlen leest u in hoofdstuk 3 over het Communicatiestijlenmodel.

DISC: een praktijkvoorbeeld

Stel, u heeft de leiding over een afdeling sales. Welke mensen zet u op welke positie in uw team? U heeft een ‘rode’ medewerker nodig die resultaatgericht is en zelf op klanten afstapt, iemand die besluitvaardig is en confrontaties niet uit de weg gaat. Maar u heeft ook een ‘groene’ medewerker nodig die zorgt voor een stabiel team, en die met zijn servicegerichte instelling zorgt voor een goede afhandeling van orders. Een ‘gele’ medewerker kunt u ook niet missen, want die heeft u nodig voor het onderhouden van het klantcontact. Een medewerker met een ‘blauw’ profiel ten slotte, zorgt voor de inhoudelijke kant van een verkoop. Het is de man of vrouw met de kennis, en met inzicht in complexe processen.

5.2.3 Werving

Het DISC-model wordt veel gebruikt bij werving en selectie van nieuwe medewerkers. Niet alleen kennis en ervaring is belangrijk bij een nieuwe werknemer, ook zijn gedrag en onderliggende overtuigingen zijn van belang. Het is moeilijk op hier goed vat op te krijgen als u een kandidaat slechts een paar keer ziet.

persoonlijkheidsprofiel

Wilt u DISC gebruiken bij werving en selectie, dan vult de kandidaat een persoonlijkheidsprofiel in. U kunt dit vervolgens langs de eisen van de functie leggen en bekijken of de persoonlijkheidskenmerken bij het werk passen.