U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Conflicten aanpakken en oplossen3. Interne conflicten3.3 Stapsgewijs naar een oplossing

3.3 Stapsgewijs naar een oplossing

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

goed inzicht

Het is belangrijk om in een conflict altijd een constructieve houding aan te nemen. Op die manier maken medewerkers de grootste kans om een conflict intern op te lossen. Met een goed inzicht in de oorzaken en het verloop van het conflict, kan men dan stapsgewijs naar een goede oplossing toewerken.

Stappenplan

enige afstand

De emoties, maar ook de eigen beweegredenen, kunnen het moeilijk maken om met enige afstand naar het conflict te kijken. Toch is dat noodzakelijk om tot een goede oplossing te komen. Dat betekent niet dat medewerkers de emoties moeten negeren. Ze moeten in ieder geval de volgende stappen zetten:

  • Ga met elkaar in gesprek

beginstadium

Als het conflict zich nog in een beginstadium bevindt, lukt het de partijen meestal zelf om rond de tafel te gaan zitten en alles uit te praten.

  • Stel samen het doel vast

verkennend

Van tevoren stellen de partijen samen het doel vast: is dit eerste gesprek verkennend en volgt er snel een tweede, of moet er meteen een oplossing komen?

  • Bouw rust in

Vergeet niet af en toe stil te zijn en naar elkaar te luisteren.

  • Aandacht voor emoties

De inhoud is belangrijk, maar de bijkomende emoties ook. Die verdwijnen niet met het bespreken van de inhoud.

  • Vanuit uzelf spreken

aanval

Bij het uiteenzetten van standpunten wordt vaak meteen naar de ander gewezen. Medewerkers moeten proberen vanuit de ik-vorm te praten: ‘Ik merk...’ of ‘Ik voel...’. Het is een manier om te voorkomen dat de ander het gesprek als een aanval ervaart.

En toen was u opeens zelf een partij...

vaardigheden

U kunt niet alleen als teamleider een conflict wáárnemen tussen twee medewerkers, u kunt natuurlijk ook zélf een hoog oplopend meningsverschil krijgen, bijvoorbeeld met een directe collega of met uw werkgever over de beste manier om iets uit te voeren. Vaardigheden op het gebied van conflicthantering kunnen dan goed van pas komen.

Anders

Maar als u zelf een conflictpartij bent, zult u merken dat dit toch wel wat anders ligt. Opeens draait het namelijk om úw standpunt, úw belangen en úw emoties...