U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Conflicten aanpakken en oplossen1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?1.4 Geen taboe

1.4 Geen taboe

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

aannames

Veel mensen, en dus ook veel medewerkers in uw organisatie, vertonen conflictmijdend gedrag. De meeste mensen zitten nu eenmaal niet te wachten op een confrontatie. Er kan dan binnen een afdeling of projectteam een sfeer ontstaan waarin niemand ooit het achterste van zijn tong laat zien. Dit komt vaak doordat er allerlei aannames zijn. Bijvoorbeeld dat een relatie alleen goed kan zijn als er nooit frictie is.

Ongeschreven gedragsregels

kwetsbaar

Dergelijke aannames kunnen leiden tot allerlei ongeschreven gedragsregels, bijvoorbeeld dat medewerkers alleen feedback aan elkaar willen geven in een ‘volledig veilige’ omgeving, (kijk voor een handige e-learning over dit onderwerp op rendement.nl/managementdossier) of dat medewerkers zich absoluut niet mengen in een discussie tussen twee collega’s. Ook kan het zijn dat medewerkers de overtuiging hebben dat het onprofessioneel is om kritiek te uiten of zichzelf kwetsbaar op te stellen. Dreigt er alleen al een zweem van conflict, dan is men er als de kippen bij om het in de kiem te smoren. Het gevolg van conflicten als taboe bestempelen, kan zijn dat er een gespannen sfeer heerst en werknemers voortdurend op hun hoede zijn.

Een tijdje

inzicht

Belemmerende overtuigingen kunt u dan ook het beste ter discussie stellen. Daag medewerkers uit om kwesties met elkaar te bespreken. Blijkt er dan inderdaad sprake van een al dan niet sluimerend conflict, dan is het ook niet de bedoeling om dat zo snel mogelijk op te lossen. Het duurt namelijk meestal een tijdje voordat medewerkers inzicht krijgen in hun eigen overtuigingen, het gedrag dat hiermee gepaard gaat en het effect daarvan op collega’s. Doordenken op metaniveau gaat zeker niet over één nacht ijs.

Misschien confronterend, maar o zo nodig

de angel

Stel uw team eens de volgende vragen:

  • Welk gedrag zou tot escalatie kunnen leiden?
  • Welke interventies en handelingen halen juist de angel uit een mogelijk probleem?
  • Welke aannames en ongeschreven regels hanteert dit (project)team?
  • Draagt dit alles bij aan de doelstellingen van het team en de organisatie?

Emoties

details

Een belangrijke voorwaarde is in ieder geval dat medewerkers bereid zijn om hun emoties te tonen. Sommige medewerkers hebben moeite met het uiten van gevoelens of negeren deze. Oog hebben voor de emoties van een ander is dan bijna niet mogelijk. Ook verzanden mensen nogal eens in details over een incident, terwijl verbazing of oordelen over elkaar onbesproken blijven.