U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Conflicten aanpakken en oplossen1. Inleiding: hoe ontstaan conflicten?1.3 Volharding en escalatie

1.3 Volharding en escalatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

maatregelen

Een positieve uitkomst van een conflict kan zijn dat het een verandering in de organisatie in gang zet. Het management realiseert zich door een conflict bijvoorbeeld hoe sterk het onderwerp ‘werkdruk’ in de organisatie leeft. Het kan dan besluiten om bepaalde maatregelen voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden in te voeren.

Negatief ervaren

Over het algemeen worden conflicten toch als negatief ervaren. Waarom lukt het mensen niet om het conflict los te laten? En waarom blijven ze erin hangen? In het kader op de pagina hiernaast vindt u enkele oorzaken waardoor een conflict blijft voortduren. Dat is nadelig, want het gevaar daarvan is dat het conflict kan escaleren.

Juiste aanpak

héél snel

De kleinste aanleiding kan al genoeg zijn om een conflict te laten escaleren, en het kan ook nog eens héél snel gaan.

Waarom conflicten blijven voortbestaan

vergrootglas

reactiepatroon

gezichtsverlies

In het boek ‘Conflicthantering en Mediation’ noemen auteurs Apol, Kalff, Reijerkerk en Uitslag vijf elementen die een rol spelen bij het aanhouden van een conflict:

  • ‘Mijn visie klopt!’ Beide partijen hebben een eigen kijk, visie of overtuiging. Deze eigen kijk wordt, naarmate het conflict langer duurt, ook hun eigen gelijk. Voor de partijen wordt het steeds moeilijker om het conflict op te lossen, of het vanuit een ander gezichtspunt te bekijken.
  • ‘Jij deugt niet, ik deug wel.’ Alles wat de andere partij doet, komt onder een vergrootglas te liggen. Waarbij alles ook nog eens wordt bestempeld als negatief gedrag. Dat verergert of bevestigt het conflict.
  • Negatieve reacties. Door de bovenstaande overtuigingen verandert het reactiepatroon; de reacties worden steeds negatiever.
  • Vastbijten en niet meer loslaten. Hoe meer het conflict groeit in aard en omvang (er raken steeds meer mensen bij betrokken), hoe minder snel mensen loslaten. Zelfs als de andere partij zich gewonnen geeft, blijft de ene partij conflicten opzoeken. Het gevoel van gezichtsverlies bij ‘loslaten’ speelt een belangrijke rol. Dit gedrag veroorzaakt veel schade.
  • De ander als minderwaardig gaan zien: beide partijen voelen geen verantwoordelijkheid om met elkaar tot een oplossing te komen.

vaardigheid

Voor de betrokkenen is het zaak – en in ieders belang – om conflicten op de juiste manier op te lossen. Dit vraagt kennis van conflicten en strategisch denken, maar met de juiste aanpak en de nodige communicatievaardigheden is al een heel eind te komen. Omgaan met conflicten, al dan niet het voorkomen of het oplossen ervan, is een vaardigheid, en die is gelukkig te leren. In het volgende hoofdstuk van dit themadossier leest u meer over conflicthantering en de verschillende stijlen die men daarbij kan inzetten.

Medezeggenschap

instemmingsrecht

Medewerkers kunnen binnen de organisatie worden vertegenwoordigd door de ondernemingsraad (OR) of door de personeelsvertegenwoordiging (PVT). De OR en PVT hebben instemmingsrecht op alle regelingen die te maken hebben met arbeidsomstandighedenbeleid.