U bent hier

10.3 Effect van de coronacrisis

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: februari 2024

Vanzelfsprekend heeft de coronacrisis effect gehad op het werk van de Arbeidsinspectie.

Nieuwe werkwijzen Arbeidsinspectie

vanuit huis

De coronacrisis heeft binnen veel organisaties impact gehad op de manier van werken. Zo ontdekten veel werkgevers dat een hoop werk goed vanuit huis gedaan kon worden. Dat is vanzelfsprekend een ander verhaal als het gaat om inspecties uitvoeren bij organisaties.

Afstand

videoverbinding

Toch deed de Arbeidsinspectie ervaring op met nieuwe manieren van inspecteren. Zo behandelde de NLA bijvoorbeeld coronagerelateerde meldingen via telefoon of met een videoverbinding en konden organisaties digitaal bewijsstukken aanleveren. De Arbeidsinspectie gaat deze werkwijze verder ontwikkelen. Mogelijk gaan inspecties er in de toekomst dus anders uitzien.

Thuiswerken

KANS

Ook aan werken vanuit huis zijn risico’s verbonden. Denk aan fysieke risico’s, zoals klachten aan arm, nek en schouders (KANS) door een verkeerde zithouding of door een werkplek die niet ergonomisch is ingericht. Daarnaast is werkdruk een extra risico voor de thuiswerker.

Sociale controle

sociale ­controle

De sociale controle is minder groot bij thuiswerken en u heeft minder zicht op hoe het gaat met uw medewerkers. Het is bij werken vanuit huis makkelijk om nog even een paar uurtjes door te werken als de berg werk zich opstapelt, in plaats van aan de bel trekken over dat het te druk is. Op kantoor is de drempel waarschijnlijk lager voor werknemers om het gesprek met hun leidinggevende hierover aan te gaan.

Thuiswerken na de coronacrisis

hybride

pauze

Na de coronacrisis is de kans groot dat veel werknemers hybride gaan werken. Zij werken dan gedeeltelijk op kantoor en gedeeltelijk vanuit huis. Ook dan is het belangrijk dat u voldoende aandacht blijft houden voor veilig en gezond werken. Hebben werknemers echt een goede werkplek thuis? Hoeveel uur per dag werken ze? Nemen ze voldoende pauze? Laten ze hun laptop, mobiele telefoon of tablet aanstaan na werktijd, omdat ze zich verplicht voelen om bereikbaar te zijn? Dat zijn allemaal vragen die uw aandacht verdienen.

Maakt uw organisatie hybride werken mogelijk na de coronacrisis? Inventariseer wat de risico’s zijn en neem deze op in de RI&E. Noteer de maatregelen die u wilt nemen in het bijbehorende plan van aanpak.