4.3 Gesprek met de bestuurder
ondergeschikt
Als het gaat om zakendoen en bereiken wat u voor ogen heeft, moet dat in het gesprek met de bestuurder tot resultaat leiden. Het hanteren van de juiste rol is daarbij van cruciaal belang (zie paragraaf 4.1.1). U spreekt met elkaar als bestuurder en OR-lid. Niet als werkgever en ondergeschikte.
Ook buiten vergadering in gesprek met elkaar
De term 'gesprek met de bestuurder' mag u breder opvatten dan een gesprek in een vergaderzaal in het bijzijn van de HR-manager. Dat gesprek vindt namelijk ook plaats in e-mails en andere correspondentie. Of in initiatiefvoorstellen, adviesaanvragen en instemmingsaanvragen. Uw OR en uw bestuurder zijn voortdurend en op alle mogelijke wijzen met elkaar in gesprek. Zowel formeel als informeel, en over alle mogelijke zaken.
Goede afspraken
In het vorige hoofdstuk heeft u al kunnen lezen dat goede afspraken belangrijk en handig zijn. Goede afspraken kaderen het gesprek tussen uw OR en de bestuurder in en voorzien het van regels. Als het gaat om de inhoud van het gesprek, en hoe die over het voetlicht te brengen, gaat het over kennis en vaardigheden.
Professionele OR
globalisering
Vroeg in de jaren 1990 ontstond het idee van 'de professionele OR' vanwege de groeiende complexiteit van organisaties en de grotere kennis en vaardigheden die OR-leden nodig hadden om invloed uit te oefenen. Organisaties zijn nu nog ingewikkelder. Allereerst doordat ondernemingen wereldwijd met elkaar verbonden zijn. Door die globalisering vindt belangrijke besluitvorming ook steeds minder vaak aan de tafels plaats waar de OR overlegt. Door een verschuiving in de opvattingen over organisaties, is er steeds vaker vooral sprake van een financiële aansturing. Dat leidt tot een grotere juridische component in de besluitvorming.
Talent
kennis
Ondernemingsraden moeten nu ook over nog veel meer kennis en vaardigheden beschikken om het gesprek met de bestuurder – in welke vorm dan ook – goed te laten verlopen. Daarbij is het erg handig als een OR meerdere leden met verschillende talenten heeft, zodat niet iedereen alles in huis hoeft te hebben. Een goed team kan alles bereiken!
De OR, die op basis van zijn visie en met behulp van de organisatiestrategie een agenda heeft opgesteld, oefent invloed uit – ook in het gesprek met zijn bestuurder – door de juiste vaardigheden in te zetten en doordat hij beschikt over de juiste kennis.