U bent hier

1.3 Relevantie AI in het mkb

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

implementeren

concurrentiepositie

De komst van generatieve AI is een belangrijke reden waarom AI voor het mkb bereikbaar is. Generatieve AI is nu wijdverbreid beschikbaar en om het te implementeren is geen groot team van dataspecialisten nodig. AI biedt het mkb kansen om hun bedrijfsvoering te optimaliseren, de klanttevredenheid te verbeteren en nieuwe markten te betreden. Hier vindt u relevante punten van AI voor het mkb:

  • Productiveit verhogen en kosten besparen door efficiëntie en automatisering: AI kan routinematige, repetitieve taken automatiseren, zoals data-invoer, de boekhouding of de klantenservice. Dat bespaart tijd en middelen en laat werknemers zich concentreren op meer strategische activiteiten en complexe taken.
  • Hogere omzet realiseren door betere producten en diensten te ontwikkelen: AI kan helpen bij het ontwikkelen van innovatieve producten en diensten, of bij het verbeteren van bestaande, door nieuwe inzichten en mogelijkheden te bieden. Denk aan een gepersonaliseerde klantbeleving, bijvoorbeeld via een algoritme dat aanbevelingen of prijsoptimalisatie doet. Dit geeft een hogere klanttevredenheid en loyaliteit, en versterkt de concurrentiepositie.
  • Betere besluitvorming door data-analyse: door data-analyse en machine learning kan AI helpen bij het ontdekken van patronen en inzichten in de data waarover organisaties beschikken. Zo is het mogelijk om marktanalyses en voorspellingen van trends te doen. Dat kan helpen bij het maken van geïnformeerde beslissingen rondom nieuwe producten, marketing en het voorraadbeheer.
  • Risicobeheer: AI kan helpen bij het voorspellen en beheren van diverse bedrijfsrisico’s, waaronder financiële, cyberbeveiligings- en marktrisico’s.

kosten

Uiteraard kunnen er belemmeringen zijn, zoals kosten, gebrek aan expertise en dataprivacy- en beveiligingskwesties. Toch biedt de toenemende toegankelijkheid van AI-technologieën, zoals cloudgebaseerde diensten, het mkb meer kansen om van deze technologieën te profiteren.

Voor individu en in teamverband

vaardigheden

Naast de relevantie voor het mkb heeft een team binnen een organisatie er ook baat bij. Bij teams is AI handig om grote datasets te analyseren en zo sneller bepaalde KPI’s (key performance indicators) te behalen. Daarnaast is het mogelijk om naar de individuele teamleden te kijken en te bepalen of de vaardigheden van de teamleden divers genoeg zijn om tot goede resultaten te komen.

Persoonlijk

efficiëntie

AI biedt tal van werkgerelateerde persoonlijke voordelen die kunnen helpen bij een hogere productiviteit, betere efficiëntie en professionele ontwikkeling. Hieronder staat alvast een kort overzicht van de persoonlijke toepassingen van AI (zie ook hoofdstuk 5):

  • Hogere productiviteit: AI kan helpen bij het automatiseren van repetitieve en tijdrovende taken, zoals gegevensinvoer, -analyse en -rapportage.
  • Plannen en organiseren: AI-tools kunnen helpen bij het organiseren en prioriteren van taken, het beheren van e-mails en het plannen van vergaderingen, wat resulteert in een efficiëntere ‘workflow’. Een AI-assistent kan ook helpen om uw werk nauwkeuriger uit te voeren.
  • Persoonlijke ontwikkeling: AI-leerplatformen bieden gepersonaliseerde leerervaringen, die kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en kennis.
  • Betere communicatie: AI-vertaaltools en -systemen voor natuurlijke taalverwerking kunnen helpen bij het overbruggen van taalbarrières. Ook kan AI helpen bij het opstellen van bijvoorbeeld e-mails.
  • Creativiteit en innovatie: AI kan helpen bij creatieve processen door suggesties te doen, patronen te herkennen en nieuwe ideeën te genereren.

prestatie

Door deze voordelen te benutten, kunnen individuen in het werk hun vaardigheden en prestaties verbeteren, wat leidt tot betere carrièremogelijkheden en werkervaringen.