U bent hier

Onderneming & Salaris
Strategisch arbeidsvoorwaardenbeleid6. De beloningsbenchmark6.5 Wat betekent dit voor uw werk?

6.5 Wat betekent dit voor uw werk?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

imago

Als HR-professional kunt u met gericht beleid of het gericht inzetten van HR-instrumenten een positieve bijdrage leveren aan het behoud van werknemers. Ook kunt u hiermee talenten aantrekken voor de organisatie. Een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket vormt daarvoor de basis. Wel zult u als HR-professional moeten toetsen of dit arbeidsvoorwaardenpakket geschikt is voor de ambities en het imago van uw organisatie.

Wilt u nieuw talent aantrekken? Zonder marktconform arbeidsvoorwaardenpakket is uw organisatie in principe geen aantrekkelijke partij op de arbeidsmarkt.

6.5.1 Appels en peren

frequentie

De arbeidsmarkt is steeds in beweging. Daarom is het belangrijk periodiek een benchmark uit te voeren. In de praktijk is een frequentie van drie jaar het meest gebruikelijk. Het uitvoeren van zo’n periodieke belonings- of arbeidsvoorwaardenbenchmark geeft telkens weer een actueel inzicht in de marktconformiteit. Belangrijk is daarbij, zoals al eerder gesteld, dat u appels met appels en peren met peren vergelijkt.

Bepalende factoren

context

Om de juiste vergelijking te maken, is het af te raden alleen een benchmark op functienaam uit te voeren. De context van de functie, de complexiteit en de omvang van de organisatie zijn ook bepalende factoren bij de hoogte van de arbeidsvoorwaarden. Professionele en gespecialiseerde bureaus maken daarom gebruik van functiewaarderingsmethodieken om de relatieve zwaarte van de te onderzoeken functie te bepalen.

6.5.2 Benchmarking en cao

vakbonden

objectief

scope

Als uw organisatie onder een cao valt, heeft het uitvoeren van een periodieke benchmark weinig waarde als deze alleen is gericht op de basisarbeidsvoorwaarden. Daarvoor zijn er al de vakbonden. Zij zullen indirect benchmarks meenemen in hun eisen. Waarbij het natuurlijk wel zo is dat marktconformiteit aan de onderkant van hun eisen zit.

Checklist voor de HR-professional

  • Valt uw organisatie onder een cao? Een (extra) benchmark kan dan overbodig zijn.
  • Schakel voor de benchmark een professioneel en gespecialiseerd bureau in dat objectief de marktconformiteit kan bepalen.
  • Controleer of het bureau uitgaat van de relatieve functiezwaarte en hiervoor gebruikmaakt van een algemeen aanvaardbare functiewaarderingsmethode.
  • Voer de benchmark bij voorkeur periodiek uit. Eenmaal in de drie jaar is gebruikelijk.
  • Bepaal vooraf de scope van de benchmark: alleen salaris of salaris en alle overige arbeidsvoorwaarden.
  • Geef de onderzoeker richtlijnen mee aangaande het onderzoek, die passen binnen de ambities en strategie van de organisatie.