U bent hier

Onderneming & Fiscus
Fraudebestrijding13. Maatregelen nemen13.1 Reactie

13.1 Reactie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2022

schade 
vergoeden

Er is geen ideale reactie op fraude, de situatie is meestal zelfs verre van ideaal. Kies daarom tussen de weg van de minste weerstand (juridisch gezien) en het stellen van een voorbeeld, door streng te straffen. In het eerste geval laat u een serieuze fraudeur zelf ontslag nemen en spreekt u met hem af dat hij de schade zal vergoeden. Dit levert het minste juridisch geharrewar op. Wilt u van hem een voorbeeld maken, dan kunt u hem beter op staande voet ontslaan. Wat het verhaal juridisch gezien weer stukken complexer maakt.

13.1.1 Aard van de fraude

straffen

De sanctie die uw onderneming gaat opleggen, hangt af van de aard van de fraude. Het is niet rechtvaardig om een werknemer die onder werktijd te veel voor privédoeleinden zit te internetten hetzelfde te straffen als een fraudeur die voor duizenden euro’s aan bonussen van leveranciers heeft geïncasseerd. Zolang het geen strafrechtelijke vormen aanneemt, heeft u in ieder geval het laatste woord.

Sancties

Sancties kunnen variëren van:

  • een mondelinge of schriftelijke waarschuwing;
  • een tijdelijke schorsing of op non-actiefstelling;
  • (in zwaardere gevallen) de werknemer op staande voet ontslaan;
  • de werknemer zelf ontslag laten nemen;
  • de arbeidsovereenkomst laten ontbinden.

Als het om ernstige, wettelijk strafbare feiten gaat, dan bent u verplicht om aangifte te doen bij de politie. Dan moet er immers een strafrechtelijk onderzoek komen.

13.1.2 Omstandigheden

rechter

Voor de juiste strafmaatregel moet u de omstandigheden mee laten wegen. Hier zal de rechter ook naar kijken, mocht het ooit tot een rechtszaak komen.

bewijs

fraude­protocol

verzachtend

Ga daarom na:

  • of de werknemer zeker de fraude heeft begaan;
  • of er voldoende aantoonbaar bewijs is;
  • de ernst van de gepleegde fraude;
  • of het personeelsreglement, de interne gedragsregels of het fraudeprotocol duidelijk aangeven waar de grenzen liggen (zie paragraaf 3.2);
  • hoe lang de fraudeur al in dienst is en of dit (naar alle waarschijnlijkheid) zijn eerste fraudepoging was of niet;
  • welke sanctie in het verleden voor soortgelijke gevallen is opgelegd in uw onderneming;
  • of er verzachtende omstandigheden zijn die een rol kunnen spelen.