U bent hier

Onderneming & Fiscus
Afdracht en teruggaaf van BTW2. Wanneer BTW aangeven?2.6 Oninbare vorderingen

2.6 Oninbare vorderingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

betaaldatum

Stel uw afnemer betaalt niet, maar u heeft de BTW al afgedragen. Krijgt u deze BTW dan terug? Ja, u kunt deze BTW terugvragen bij de Belastingdienst als de afnemer de factuur één jaar na de uiterste betaaldatum nog niet heeft voldaan.

Schriftelijk verzoek

wetswijziging

Vóór 1 januari 2017 moest u deze BTW via een schriftelijk verzoek aan de Belastingdienst terugvragen. In een brief aan de Belastingdienst moest u aannemelijk maken dat de afnemer het factuurbedrag niet meer zou gaan betalen. Het was meestal erg lastig om dit aannemelijk te maken. Dit leidde dan ook wel eens tot discussie met de Belastingdienst. Dankzij een wetswijziging is dit verzoek aan de Belastingdienst sinds 1 januari 2017 niet meer nodig.

BTW terugvragen via aangifte

negatieve omzet

De BTW op facturen die afnemers één jaar na de uiterste betaaldatum nog niet hebben voldaan, mag u terugvragen in uw aangifte van het tijdvak waarin het recht op teruggave van BTW ontstaat. De BTW vraagt u terug door het bedrag als negatieve omzet en negatief BTW-bedrag bij vraag 1a of 1b van uw aangifte in te vullen.

Eerste BTW-aangifte over 2018

oninbare ­debiteur

De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari 2017. Dit betekent dat sinds januari 2018 voor het eerst facturen één jaar na de uiterste betaaldatum nog open zullen staan. U kon dus voor het eerst in de eerste aangifte over 2018 de BTW op oninbare debiteuren op de nieuwe wijze terugvragen.

Wees extra alert op de nog openstaande verkoopfacturen! Zorg er voor dat uw administratie zo is ingericht dat duidelijk blijkt wanneer de facturen één jaar na de betaaldatum nog openstaan.