U bent hier

Onderneming & Administratie
Niet kunnen betalen11. Debiteurenbeleid11.7 Incassogesprekken

11.7 Incassogesprekken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2020

aanmaning

Een telefoontje werkt vaak zeer effectief. Soms kunt u zelfs een hele schriftelijke aanmaningsprocedure overslaan omdat een telefoontje al kan leiden tot betaling. Kent u de klant persoonlijk, dan komt een telefoontje vaak zelfs ook vriendelijker over bij de klant. Er zijn klanten die geïrriteerd raken als er opeens een aanmaning op de mat valt. Behoud van klanten en een goede zakelijke relatie staan altijd voorop.

Het voeren van incassogesprekken is een vak apart. Er zijn tegenwoordig veel cursussen en opleidingen voor debiteurenbeheerders. Via zo’n een cursus of opleiding worden alle kneepjes van het vak bijgebracht.

Oninbare vorderingen

nog niet 
ontvangen

Blijft betaling toch achterwege, dan heeft dit ook gevolgen voor de BTW. Als u een factuur stuurt aan uw klanten, moet u de BTW daarover immers direct aangeven en betalen. Betaalt uw klant de factuur uiteindelijk niet of maar gedeeltelijk, dan is uw vordering (gedeeltelijk) oninbaar. U heeft dan BTW betaald die u niet heeft ontvangen. Deze BTW kunt u terugvragen. Vanaf 1 januari 2017 hoeft u voor het terugvragen van de BTW over oninbare vorderingen geen apart verzoek meer in te dienen bij de Belastingdienst. U kunt deze nu via uw eigen BTW-aangifte terugvragen.

Op rendement.nl/fadossier ziet u in één oogopslag met welke zaken u dan rekening moet houden.