1.3 Marktvergroting
markt- onderzoek
Marktvergroting betekent simpel gezegd: méér producten of diensten verkopen. Op die manier kan uw onderneming proberen bestaande doelgroepen uit te breiden óf nieuwe doelgroepen aan te boren. Dat kan op de thuismarkt, maar waarom zou dat ook niet over de grens kunnen? Dat vraagt om marktonderzoek, met oog voor culturele verschillen.
U moet er rekening mee houden dat niet elk product of elke dienst aanslaat in het buitenland. Dat maakt uw product of dienst niet per definitie ongeschikt: mogelijk kunt u met een (eenvoudige) aanpassing uw dienst of product alsnog geschikt maken voor die markt.
CE-markering
verplicht
Een andere vraag is dan weer: voldoet uw product of dienst aan de eisen van het land waar het naartoe gaat? Binnen de Europese Economische Ruimte (EER) geldt bijvoorbeeld voor veel industriële producten de verplichte CE-markering. Dit keurmerk moet ervoor zorgen dat onder meer machines, liften, persoonlijke beschermingsmiddelen, medische hulpmiddelen, bouwproducten en speelgoed aan de wettelijke eisen voldoen. De richtlijnen vindt u op rvo.nl.
Omstandigheden
koopkracht
Daarnaast zult u moeten kijken naar de economische omstandigheden ter plekke. Belangrijke vragen daarbij zijn:
- Is er de laatste jaren sprake geweest van economische groei?
- Hoe staat het met de koopkracht? Is die gegroeid, gestagneerd of gedaald?
- Is er lokaal voldoende kennis beschikbaar om uw ambities te kunnen verwezenlijken?
In hoofdstuk 3 leest u meer over het verkennen van buitenlandse markten en de informatiebronnen die u daarbij kunt gebruiken.